Registeren Inloggen

Bescherm burger tegen faillissement energiebedrijf

Binnen een half jaar gaan 2 energiebedrijven failliet. Duizenden klanten van Robin Energie en EnergieFlex wachten nog altijd op hun teveel betaalde voorschotten. Wordt de consument voldoende beschermd tegen schade na faillissementen? En krijgen nieuwe energiebedrijven niet veel te makkelijk een vergunning?

Meldpunt legt deze vragen voor aan politiek Den Haag. De overheid bepaalt namelijk hoe streng de toelatingseisen voor bijvoorbeeld een nieuwe vergunning zijn.

Garantiefonds

MAX Ombudsman Jeanine Janssen zegt in een uitzending van Meldpunt dat zij groot voorstander is van een garantiefonds. Via zo’n fonds kunnen klanten na een faillissement hun geld terugkrijgen. Zowel de SP, 50 PLUS als de PvdA zijn dat met haar eens.

[npo_player prid=”WO_MAX_15299625″]

VVD: ‘geen overheidsbescherming’

De VVD reageert schriftelijk en ziet hier niets in. ‘Het niet terugkrijgen van je voorschotbedrag als een bedrijf failliet gaat,  is natuurlijk vervelend, want je bent je geld kwijt. Er zijn diverse mogelijkheden om als consument te proberen je geld terug te krijgen, via de curator of bijvoorbeeld de juridische weg. Het optuigen van beschermingsconstructies vanuit de overheid is niet de oplossing.’

MAX Ombudsman Jeanine Janssen verbaast zich over wat de VVD zegt. ‘Via de curator kom je altijd achteraan in de rij van schuldeisers. Je kunt er dan vanuit gaan dat je niks krijgt. De juridische weg is na een faillissement geen optie voor een consument.

Zelf onderzoek doen

De VVD raadt consumenten aan zelf onderzoek te doen bij de keuze voor een energieleverancier. ‘Oneerlijke handelspraktijken waarbij malafide ondernemers consumenten misbruiken dienen hard aangepakt te worden. Maar een energiemaatschappij kan failliet gaan. Wij raden consumenten aan zich goed te informeren over de reputatie en financiële situatie van een bedrijf.’

Maar, ‘zelf onderzoek doen is onmogelijk’, vindt Jeanine Janssen. ‘De overheid geeft daar geen mogelijkheden voor. Vooraf informeren naar de reputatie en financiële situatie van een bedrijf is niet aan de orde. De reputatie zegt niks over de financiële status van het bedrijf. Die status is alleen in te zien via een jaarrekening. Deze rekening wordt vaak pas (meer dan) een jaar later openbaar.’

Toch vindt ook brancheorganisatie Energie-Nederland net als de VVD een garantiefonds geen goed idee. Dit werkt volgens hen in de hand dat ondernemers onverantwoorde risico’s nemen die de andere bedrijven vervolgens moeten afdekken. Dit zorgt voor hogere energieprijzen voor iedereen.

Vergunning krijgen

Ook over het aanscherpen van het toelatingsbeleid voor nieuwe leveranciers verschillen partijen van mening. Sandra Beckerman (SP) en William Moorlag (PvdA) vinden dat energiemaatschappijen nu te makkelijk worden toegelaten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) – die de aanvragen controleert – moet meer bevoegdheden krijgen om nieuwe energiemaatschappijen te toetsen.

[npo_player prid= “WO_MAX_15299626”]

 

Ook hierover denkt coalitiepartij VVD anders. Zij zijn van mening dat ACM de consument voldoende beschermt. ‘De ACM kijkt als toezichthouder nauwkeurig of een nieuwe maatschappij aan de vereiste vergunningseisen voldoet voordat de Autoriteit een vergunning verstrekt. Helaas komt het voor dat bedrijven na de vergunningverlening door ACM failliet gaan.’ Dit gebeurt volgens de partij zo weinig dat strengere eisen niet nodig zijn.

Weer reageert Jeanine Janssen verbaasd. ‘Het is juist het probleem dat de toezichthouder te weinig handvatten heeft om goed toezicht te houden. En de vergunningseisen zijn veel te licht. Elke charlatan kan een energiebedrijf oprichten, zonder één waarborg te bieden voor de consument.’

‘Zet je maandbedrag laag’

Zolang er nog geen garantiefonds is, heeft Jeanine Janssen een tip. Betaal geen hoge voorschotten maar kies voor een laag maandbedrag. ‘Veel mensen betalen een hoog voorschot zodat ze aan het einde van het jaar geld terugkrijgen, een soort spaarpotje dus. Ik raad dit af. Wanneer een energiebedrijf omvalt, kan je fluiten naar die centen. Zeker wanneer een leverancier in de zomer failliet gaat, wanneer je weinig energie verbruikt, kan het bedrag dat je terug moet krijgen flink oplopen. Zet uw maandbedrag liever lager en zet zelf geld opzij zodat u aan het einde van het jaar wat kunt bijleggen.’

Geef een reactie