Registeren Inloggen

Meer pensioenreparaties door aandacht in Meldpunt

Cliënten verbazen zich er wel eens over. Problemen waar al lange tijd geen beweging in is te krijgen, worden voor het oog van de camera in een vloek en een zucht opgelost. Televisie werkt inderdaad soms als een snelkookpan. Maar als MAX Ombudsman kunnen we ook na de televisie-uitzending in de pan blijven roeren. Op die manier hebben we al vele mensen kunnen helpen. Mevrouw Kuhlman, op 1 februari te zien in Meldpunt, is hiervan en voorbeeld.

Het was oktober 2017, en mevrouw Kuhlman keek op televisie naar Meldpunt! Daarin vertelde de heer Tak zijn verdrietige verhaal. Hij werkte als vrachtwagenchauffeur, toen hij in 1990 betrokken raakte bij een ernstig verkeersongeval. Zijn beenletsel was zo ernstig, dat hij nooit meer heeft kunnen werken. Toen hij met pensioen ging, bleek het opgebouwde pensioen zo laag, dat het werd afgekocht.

Totdat de heer Tak via een eerdere uitzending van, jawel, Meldpunt, erachter kwam dat hij al die jaren premievrij verder had kunnen doorbouwen aan zijn pensioen. Het enige wat hij destijds had moeten doen, was een formuliertje invullen en toesturen naar het pensioenfonds. De heer Tak kende deze regeling niet, en had dus nooit iets opgestuurd.

Mevrouw Kuhlman zag op de televisie dat wij deze zaak alsnog oplosten voor de heer Tak. Een gevalletje snelkookpan. Meer nog: we konden melden dat de meeste pensioenfondsen inmiddels niet meer moeilijk deden over dat ene formuliertje. Mensen die voor de premievrijregeling in aanmerking kwamen, konden zich alsnog melden bij de pensioenfondsen. Duizenden mensen zouden daardoor alsnog een volwaardig pensioen kunnen ontvangen.

Mevrouw Kuhlman was blij dat ze de televisie aan had gezet. Want dit verhaal ging ook over háár. Zelf zat ze sinds 1993 in de WAO, en haar pensioen zou neerkomen op zo’n 200 euro per jaar. Inderdaad: per jaar. Ze had eerder al wel eens geprobeerd de premievrije opbouw te regelen. Zonder succes. Toen ze de heer Tak zag in Meldpunt, zou ze het opnieuw proberen.

Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder. Pas nu is duidelijk hoeveel pensioen de heer Tak gaat ontvangen. Na de uitzending bleven we de heer Tak begeleiden, en zo zagen we dat het pensioenfonds lelijke rekenfouten maakte. De herberekening van het pensioen moest 3 keer over. En mevrouw Kuhlman? Zij kreeg van het pensioenfonds 3 keer te horen dat ze nergens recht op had. Ze meldde zich in ons spreekuur.

Nu is het de beurt aan mevrouw Kuhlman om háár verhaal in Meldpunt! te vertellen. Waarschijnlijk kijken er weer mensen die zich daarin herkennen. Wij zullen ze met veel plezier te woord staan in ons spreekuur, en waar mogelijk aan een rechtvaardig pensioen helpen. Wij blijven namelijk in de pan roeren. En het leuke is: de pensioenfondsen weten dit ook.

Geef een reactie

Reacties (3)

    Ik zit met hetzelfde probleem waar ik jaren erg boos over geweest ben. Mijn broer werkte bij dezelfde baas en die kreeg het wel voor elkaar. Hij heeft ook meer pensioen dan ik terwijl mijn functie veel hoger lag net als het salaris. ik wordt weer boos als ik er over praat.

    hoi meldpunt na het zien van jullie programma meldpunt gisterenavond over pensioenreparatie als je afgekeurt ben ,ben ik vanmorgen ook maar eens gaan bellen .
    antwoord wat ik kreeg je heb geen recht erop.
    mijn vraag hoe kan dat?

    gr h dubbink.

    Sinds deze week heb ik hetzelfde probleem als de heer Tak,volledig arbeidsongeschikt en nu blijkt dat er sinds 2001 geen pensioen meer is opgebouwd.Ook vrachtwagenchauffeur.