Problemen met bankstel, winkel lost het niet op
Een bankstel is vaak een dure investering. De meeste mensen denken er lang over na en bezoeken verschillende woonwinkels. Zo ook Sita Kruiver (71). Sita zocht een bloemenbank met bijpassende kussens. Na lang zoeken had ze die eindelijk gevonden bij Zaandam Wonen. Maar eenmaal geleverd, viel de bank vies tegen. De winkel is niet thuis om het probleem op te lossen.
Levering niet compleet
In het voorjaar van 2019 bestelt Sita na lang wikken en wegen twee bloemenbanken bij meubelwinkel Zaandam Wonen. Ze bestelt de banken terwijl een verkoper van de winkel haar een brochure laat zien. Ze was al tijden op zoek naar een bloemetjesbank en dit viel precies in de smaak. Een maand later worden de banken geleverd en Sita merkt meteen op dat er kussens ontbreken. Ze besluit de bezorgers niet het volledige bedrag te betalen voordat de kussens binnenkomen. Maar als de banken eenmaal in de woonkamer staan, ziet ze dat de afwerking ook niet in orde is.
Slechte afwerking
Los zittende plooien, zichtbare nietjes, een flap stof die er aan de achterkant uithangt en dan hebben we het nog niet gehad over het zitcomfort van de bank. Die is behoorlijk hard. Een dag na de levering staat Sita in de meubelwinkel om het probleem aan te kaarten. Terwijl de verkoper reparatie belooft, blijft die uit. Sita is ten einde raad, stuurt aangetekende brieven met de klachten, maar daar wordt niet op gereageerd. Na 1,5 jaar gesteggel, is er nog steeds geen oplossing. MAX Ombudsman Jeanine Janssen gaat met het probleem aan de slag.
Slaapbank
Ontbrekende kussens en slechte kwaliteit. Onderschrijft een expert de klachten van Sita? Rien Zwaal is deskundige Wonen bij de Geschillencommissie in Den Haag. Hij weet van de hoed en de rand als het om banken gaat. Hij hoeft niet te lang te kijken om te zien dat er dingen niet kloppen. De bank blijkt een slaapbank te zijn. En de loszittende flap aan de achterkant, is nodig om de bank uit te kunnen schuiven. “Ik heb nooit gezocht naar een slaapbank en het staat ook niet op de rekening”, zegt Sita. En dat klopt, dit staat niet vermeld op de factuur.
Niet geschikt om op te slapen
De bank wordt voor het eerst uitgeklapt en Sita ziet hoe de bank eruit zou moeten zien als je hem wil gebruiken om te slapen. Maar het slaapgedeelte is klein, hard en instabiel. Een volwassen persoon kan er niet fatsoenlijk op slapen, zegt deskundige Rien Zwaal. Sita heeft een slaapbank gekocht, terwijl ze dacht dat het een zitbank was. Heeft ze een poot om op te staan?
MAX Ombudsman in de bres
Een slaapbank of niet, de deskundige oordeelt dat de afwerking ondermaats is en een gedeelte van de bestelling is na 1,5 jaar nog steeds niet geleverd. Jeanine probeert het probleem op te lossen en neemt contact op met de winkeleigenaar. Maar dat verloopt stroef.
Waar heeft Sita recht op?
De feiten zijn duidelijk: Sita zit met twee bankstellen die niet in orde zijn. Maar de verkoper werkt niet mee om het probleem op te lossen. Dit verhaal speelt niet alleen bij Sita, maar de MAX Ombudsman krijgt regelmatig verhalen binnen van consumenten die vastlopen. Welke stappen kunt u ondernemen als de winkel uw klachten niet oplost? Dat leest u in dit artikel. En bent u net als Sita ook toe aan een nieuw bankstel? Kijk dan deze video met tips waar u op moet letten bij uw aankoop.
Lees ook: Een nieuw bankstel via internet, goedkoop of duurkoop?
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook probleem met aankoop bank bij Morres waarom moet ik het goedvinden dat een nieuwe bank (wordt nog niet gebruikt) herstelt wordt?
Ik koop toch een NIEUWE bank en geen gerepareerd bank
Het kan toch niet dat je als particulier niets anders kunt als naar het gerecht of geschillencommissie moet
Zo blijven die bedrijven toch doorgaan met hun praktijken zoals DMG groep waar Morres onder valt
Mijn klacht loopt nu een paar maanden.
Ik ben boos verdrietig voel me onmachtig dat dit kan in Nederland
Ik vraag me af of de klacht van deze mevrouw nu opgelost wordt.
Ik denk dat ik dat niet volhoud en daarom kunnen die bedrijven zo doorgaan omdat ze weten dat hun klanten niet door gaan en geen geld hebben om ze voor het gerecht te gaan.
Mijn vertrouwen in bedrijven is nu zeer slecht.
Wat mij betreft zou op tv iedere week aandacht eraan besteed worden (zoals over de voucher in de reiswereld) zodat mensen gewaarschuwd worden voordat men zo’n dure aankoop doen.
Een bedrijf dat tegen je zegt eerst betalen dan zetten we aankoop in je huis zegt mij achteraf al genoeg.
Ik heb een jaar of 5 geleden een bankstel gekocht bij Lederland. Al na een maand of 4 kwamen er kale plekken in het leder. Contact opgenomen met Lederland Leiderdorp. Men kwam kijken en constateerde dat er niets vreemd was.
Na een jaar of 4 was één kant (!) van één van de fauteuils helemaal kaal. Opnieuw contact met Lederland. Volgens de winkel een gevolg van zuren in de huid door medicijnen. Bijzonder was dat de beschadiging voornamelijk aan één kant was. Klacht gemeld bij de CBW. Er is toen een specialist bij geweest. Bij behandeling van de zaak bij CBW gaf ik aan dat het bijzonder was dat de kaalheid zich aan één zijde van de fauteuil voordeet en dat daarmee het verhaal van zuren in de huid als gevolg van medicijnen gek was. Anders hadden toch beide zijden van de fauteuil kaal moeten zijn. Het kan toch niet zijn dat zuren alleen in de rechterarm het leder beschadigde. Omdat het CBW in het voordeel van Lederland besliste hebben wij ondertussen een nieuw bankstel gekocht. Lederland profileert zich als lederspecialist. Pas als er problemen zijn kunnen zij aangeven waar deze uit zijn ontstaan namelijk uit zuren uit de huid die alleen de linkerkant van de fauteuil beschadigd.