Niet-thuisbriefjes afgeschaft: “Waar is mijn Valentijnscadeau?”
Stel dat u iemand wilt verrassen met Valentijnsdag. Of een heimelijke bewonderaar heeft het plan opgevat om u te verrassen. Maar de bezorging van het cadeau valt precies op een moment dat u of uw ‘doelwit’ afwezig is. PostNL is gestopt met de niet-thuisbriefjes. Digitaal kan het postbedrijf u wel informeren, maar dan moet er wel een mailadres of 06-nummer bekend zijn.
Track & Trace bij eigen bestelling
Sinds 1 juli 2022 is het bekende niet-thuisbriefje door PostNL afgeschaft. Daarvoor in de plaats is een digitaal bericht gekomen. Als u zelf iets heeft besteld bij een webshop is dat niet zo’n punt. Want in dat geval kunt u door track & trace het traject dat uw bestelling aflegt gewoon online volgen. Een kind doet de was.
De afzender is meestal onbekend
Maar wat als iemand u zomaar iets stuurt, bijvoorbeeld een cadeau, hoe moet u dan weten dat het niet is bezorgd? Want u wist niet eens van het bestaan van dit pakje af. En wat u niet kwijt bent, kunt u ook niet missen. Zie hier het dilemma van Valentijnscadeaus, die niet aankomen en niet-thuisbriefjes ontbreken. De afzender is meestal onbekend. Het komt immers van een geheime aanbidder. Maar ook als het allemaal niet zo geheimzinnig is, dan kan het versturen van het geschenk zelf wel nog in het geheim gebeuren. Anders is het geen verrassing meer.
Maar vaak is de afzender op Valentijnsdag een onbekende. Zelf zal deze figuur het meestal niet aandurven om te vragen of het verstuurde pakketje wel is aangekomen. Want hij of zij wil geheim blijven. Zo blijft het mysterie bestaan natuurlijk. Het is wat anders als er geen geheimen bestaan tussen afzender en ontvanger, in een vaste relatie. Dan is het zo opgelost.
Aardige buurman
Terug naar de situatie van de ontvanger die van niets weet. Een bezorging op een ander adres dan het uwe kunt u dan alleen maar te weten komen, door een aardige buurman die het bij hem bezorgde pakketje komt afleveren. Maar het pakketje kan natuurlijk evengoed bij de “boze buurman” zijn terechtgekomen, die geen enkele moeite zal nemen.
Afgeschaft om milieuredenen
Op social media en de populaire Klachtenkompas van de Consumentenbond regent het klachten over pakketjes die niet zijn afgeleverd of vermist zijn geraakt. Maar cadeaus waarvan de ontvanger het bestaan niet kon vermoeden, vormen een speciale categorie. Waarom zijn die niet-thuisbriefjes dan afgeschaft, vraagt u zich misschien af. Dat is gedaan om vervuiling tegen te gaan. Het scheelt op jaarbasis algauw zo’n 70.000 kilo papier. Daarbij winnen pakketbezorgers natuurlijk ook de nodige tijd.
Naar pakketpunt
Het niet bezorgde pakketje komt bij uw afwezigheid vervolgens bij een pakketpunt bij u in de buurt te liggen, of bij een van uw buren. En dan maar afwachten of die zijn verantwoordelijkheid neemt. Op Valentijnsdag kunt u natuurlijk, als u iets meende te kunnen verwachten, altijd nog op goed geluk navraag doen bij het dichtstbijzijnde pakketpunt. Of u stuurt een berichtje in de buurtapp. Na een week gaat het vanaf het pakketpunt terug naar de afzender, als die tenminste bekend is.
Tip: zet “cadeau” op het pakketje
Tip voor de afzender: als u nou op uw geheime Valentijnscadeau schrijft dat het om een cadeau gaat, dan laat de bezorger wél een niet-thuis briefje achter op het bezorgadres. Dat geldt ook voor relatiegeschenken, officiële stukken van een notaris of medische post. Maar de aanduiding cadeau op een pakket kan er ook voor zorgen dat het in verkeerde handen komt, die het gretig willen uitpakken. Dat is nu eenmaal het risico.
Naar Lost & Found-depot
Als de afzender onbekend blijft, gaat het pakket vanuit pakketpunt naar het Lost & Found-depot. Daar mag het geopend worden om alsnog de afzender te achterhalen. Als ook dat geen uitsluitsel geeft, gaat het voor 1 jaar in bewaring. Want de afzender zou zich in die tijd alsnog kunnen melden bij de klantenservice van PostNL. Er volgt dan nog 1 allerlaatste check. Maar daarna wordt het pakket vernietigd of gaat het naar een kringloopwinkel.
(Foto: Shutterstock)