Mijn nieuwe matras of bed bevalt niet, wat kan ik doen?
8 procent van de mensen die afgelopen jaar een bed heeft gekocht, is niet tevreden met de aankoop. Dat blijkt uit een onderzoek onder het MAX Opinie Panel. MAX Ombudsman Jeanine Jansen geeft tips over wat u kunt doen als uw nieuwe bed of matras tegenvalt.
Bed kopen na advies
Nel Kloosterman (83) en Simon Kloosterman (86) kopen in 2019 een nieuw bed. Een bed met hoog-laagfunctie voor meneer en een bed op seniorenhoogte voor mevrouw. Dit is hard nodig, omdat ze beide ziek zijn en tweemaal per dag thuiszorg krijgen. Een verkoper van Aldenhuijsen Slaapsystemen komt bij ze thuis en geeft advies. Op basis daarvan kopen zij voor 7000 euro hun nieuwe bed. Dankzij deze aankoop kunnen ze straks makkelijker uit bed komen en genieten van een goede nachtrust. Maar dit loopt anders.
Bed is niet zoals in de brochure
Als Nel Kloosterman het bed voor het eerst ziet schrikt ze . Het bed ziet er anders uit dan in de brochure en is veel te laag. “Hier heb ik niks aan,” zegt ze meteen. Maar er valt niks meer aan te doen volgens de verkoper. Eenmaal thuis merkt ze dat ook de matrassen te zacht zijn, waardoor uit bed komen moeilijk is. Het stel heeft spijt van de aankoop en zoekt veel contact met Aldenhuijsen. Maar een reactie en oplossing blijven grotendeels uit. Ze kunnen alleen nieuwe matrassen krijgen als ze 700 euro bijbetalen. Maar het spaargeld is op.
Online bed kopen gaat mis
MAX Ombudsman Jeanine Jansen snapt dat dit niet is wat het stel had verwacht. “Meneer Kloosterman krijgt er doorligplekken van, dat is niet goed. Bedden kopen gaat wel vaker mis. Je kan zelfs hele bedden met matrassen online kopen. Wat je hiermee mist, is dat je het bed niet kan zien. Je kunt de verschillende matrassen ook niet voelen. Je moet afgaan op een plaatje en dat is lastig kiezen en beoordelen.”
Is 7000 euro duur voor een bed?
“Simon Kloosterman heeft wel een hoog-laagbed, dat is duurder dan een gewoon bed omdat daar motoren in zitten,” legt Jeanine uit. “Het bed kan voor de zorg omhoog en omlaag. En Nel Kloosterman heeft een bed waar het hoofdeinde omhoog kan, maar ik vind het best aan de prijs. En dan zaten er niet eens nachtkastjes bij.”
Aldenhuijsen wil het matras vervangen
Aldenhuijsen zegt dat ze het spijtig vinden dat de familie Kloosterman een ander idee had dan datgene waar ze voor getekend hebben. Ze denken dat er sprake is van een misverstand. “Wij blijven achter ons advies staan,” schrijft Aldenhuijsen per mail. “Maar de keuze is aan de familie Kloosterman. Wij zijn bereid het matras gratis te vervangen en we willen samen met de familie kijken naar een mogelijke oplossing voor de hoogte.” Het bedrijf neemt contact op met de familie om het op te lossen.
Koop matras met uitprobeergarantie
“Kijk of er uitprobeergarantie is op het matras, dan kan die binnen een bepaalde periode terug als die niet goed ligt. En koop bij een bedrijf dat is aangesloten bij een branchevereniging, zodat je naar de Geschillencommissie kunt als een klacht niet opgelost wordt.”
Mijn matras ligt niet goed
Heeft u ook problemen met een nieuw bed of matras en komt u er met het bedrijf niet uit? Bel als MAXlid naar het spreekuur van de MAX Ombudsman. Dan kan elke werkdag tussen 10:00 en 12:00 naar het nummer 035-6775511 (lokaal tarief). Of laat een bericht achter op ons forum.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Niets zo persoonlijk als een matras. ‘Even’ uitproberen in een winkel is echt niet voldoende; als u winkelt voelt elk bed heerlijk… Koop daarom, in een winkel of online, alleen een matras die u thuis gedurende minimaal 30 dagen mag uitproberen en als deze niet bevalt terug kunt geven en uw volledige aankoopbedrag terug krijgt. Wat betreft een (al of niet elektrisch) hoog-laagbed of senioren-bed; overweeg, om kosten te besparen, een gebruikt exemplaar. Er zijn overal in het land gespecialiseerde zorg-winkels die goede gebruikte bedden en andere zorg-artikelen voor aanmerkelijk minder aanbieden dan een nieuw exemplaar.