Ik vertrouw de meterstanden niet, en dan?
Het kan zeker geen kwaad om uw verbruik te checken op de slimme meter. Maar vergis u niet, want ook slimme meters kunnen het weleens fout hebben. Of u kijkt per ongeluk zelf verkeerd. Om u op weg te helpen, leggen wij uit waar het aan kan liggen als de meterstanden afwijken.
Controleren
Door de hoge energieprijzen, kijken meer mensen dan ooit op hun gas- of elektriciteitsmeter. Want iedereen wil weten waar hij of zij aan toe is en niet verrast worden met een hoge narekening of een torenhoog nieuw voorschot. Sommigen kijken zo vaak op hun slimme meter, dat het display er even mee ophoudt. Dat is ter bescherming van de levensduur van de batterij die zo’n 20 jaar moet meegaan. Die 20 jaar is ook een gemiddelde dat een meter meegaat. Verder is het ook goed om te kijken hoe u een meter moet aflezen.
Meterstanden goed aflezen
Meldpunt kreeg al eens een klacht van een meneer die dacht dat hij 700 kuub gas op een dag had verbruikt. Toen de foto’s van de meterstand boven tafel kwamen, bleek dat meneer bij de gasmeter de cijfers achter de komma had afgelezen. In plaats van 700 kuub ging het om 0,7 kuub. Een gasmeter meet namelijk hele kubieke meters gas en duizendsten van een kubieke meter. Dat zijn de 3 cijfers achter de komma.
Meterstanden kloppen niet: hoe kan dat?
Toch vertrouwen velen de meterstanden niet. “Dit verbruik klopt niet”, “Ik was op vakantie en had toch veel verbruik”, dat zijn een paar veelgehoorde klachten bij MAX Meldpunt. Soms is er een logische verklaring voor het verbruik. Staat er bijvoorbeeld ergens nog een radiator vol te loeien in plaats van dat deze op de vorstvrij-stand staat? Of staat de verwarmingsketel op de comfort-stand in plaats van op de eco-stand? Ook wat betreft stroom hebben mensen nog flinke sluipverbruikers in huis, waar ze niet bij stilstaan. Zo verbruiken oude apparatuur en ook media-kastjes best veel stroom.
Melding maken
Wijken de meterstanden sterk af? Dan is het verstandig om hier melding van te doen bij uw netbeheerder. Let op: dat is niet het bedrijf dat u gas of stroom levert. In Nederland hebben we 7 netbeheerders, Liander, Stedin, Enexis, Enduris, Coteq Netbeheer B.V, RENDO Netwerken en Westland Infra. De netbeheerder gaat over de aanleg van het energienetwerk, het beheer ervan en ook over het beheren en onderhouden van uw energiemeter. Als daar mogelijk iets mis mee is, moet u het dus daar melden.
Wat moet ik doen om een meter te laten controleren?
Heeft u melding gemaakt bij de netbeheerder? Dan wordt u eerst gevraagd om zelf een aantal stappen te doorlopen. Want vaak zijn er logische verklaringen voor een hoger verbruik. Volgens de netbeheerders komt het namelijk niet vaak voor dat een meter niet goed werkt, maar het kan wel degelijk. Exacte cijfers over het aantal meters dat niet goed functioneert zijn er niet. Netbeheerder Stedin geeft wel aan dat van de 200 meters die zij na klachten hebben laten controleren, uiteindelijk 10 echt niet goed werkten. Dat is 5 procent van de slimme gas- en elektriciteitsmeters die voor ijking werden aangeboden. Bij de rest is er meestal een logische oorzaak voor het hoger verbruik. Zoals:
- Een verbouwing, waarbij veel zware, energievretende apparatuur is gebruikt.
- U heeft nieuwe apparaten aangeschaft
- De gezinssamenstelling is veranderd
- U bent meer of minder thuis geweest.
Als u bovenstaande oorzaken allemaal hebt uitgesloten, is het slim om een erkende installateur te laten komen kijken. Blijft het probleem bestaan, dan kunt u een meterijking aanvragen.
Kosten meter ijken
Als u een elektriciteitsmeter wilt laten ijken, ofwel controleren of deze goed werkt, dan betaalt u daar 100 euro voor. Als de meter inderdaad niet goed blijkt te functioneren, dan krijgt u dit bedrag terug. Als u een gasmeter wilt laten ijken, dan kunnen de kosten daarvoor oplopen tot vele honderden euro’s. Maar ook daar geldt dat als de meter niet goed werkt, u die kosten terugkrijgt. Daarnaast zal er een verrekening moeten plaatsvinden van het teveel berekende stroom of gas. Dat proces verloopt vaak nogal stroef, zo blijkt uit klachten bij MAX Meldpunt. Heeft u hier ervaring mee? Laat dit dan aan ons weten in de reacties of stuur een mail naar meldpunt@omroepmax.nl
(Bronnen: Netbeheer Nederland, Stedin. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Het netwerkbedrijf levert feitelijk wel de stroom en gas naar de klant.
Wat ook vaak wordt vergeten is dat de oude meter niet goed kan zijn geweest en na het plaatsen van een andere meter het verbruik anders (lijkt) te zijn.
Het ijkwezen Nederland heeft wel inzicht in hoeveel meters er niet kloppen.
( gepensioneerd meterijker)