Bank Meubelzorg oogt na paar maanden al versleten
De redactie van Meldpunt ontvangt regelmatig meldingen over stoelen en bankstellen. Koopt u een goede dan heeft u daar jaren plezier van. Elly en Robert Meijers kopen 2 bankstellen bij Meubelzorg ter waarde van 11.000 euro. Maar het plezier vergaat hun al snel.
Het ligt aan de stof
In december 2020 kopen Elly (65) en Robert (63) Meijer 2 rood velours tweezitsbanken bij Meubelzorg. Al snel ziet de stof er niet meer mooi uit: op bepaalde plekken oogt het geplet en versleten. Het echtpaar klaagt, maar volgens Meubelzorg is dit de natuurlijke eigenschap van de stof. “Dit fenomeen is geen kwaliteitsgebrek, deskundigen noemen het zit- of drukplekken,” schrijft Meubelzorg in een mail aan het echtpaar.
Klagen, klagen, klagen
Het echtpaar is het er niet mee eens. Er komt een deskundige van Meubelzorg op bezoek en het bedrijf stuurt de bank naar de fabriek. Maar als de bank na maanden terugkomt, zitten de plekken er nog steeds en voelt de bank raar aan. Omdat Meubelzorg voet bij stuk houdt, laat het echtpaar zelf een deskundige komen. Die stelt dat dit probleem bij zo’n dure bank niet mag voorkomen.
Het echtpaar klaagt opnieuw: ze willen hun geld terug of nieuwe bekleding. Maar Meubelzorg houdt vol: dit effect hoort bij de stof, nieuwe bekleding is geen optie. Geld terug kan niet, want de bank is op maat gemaakt. Meubelzorg stelt voor dat de bank gereinigd wordt. Het echtpaar gaat hier niet mee akkoord en belt naar het spreekuur van de MAX Ombudsman. Ze willen van de bank af.
Shading
Wij schakelen meubeldeskundige Rien Zwaal in. Hij is al 18 jaar onafhankelijk bemiddelingsdeskundige voor de Geschillencommissie Wonen. Volgens Rien is velours een zogenaamde poolstof. De pool van een stof zijn de opstaande draadjes in het weefsel. In bijzondere gevallen kan velours een effect gaan vertonen alsof er water op ligt. Dat heet in de meubelbranche shading. Op willekeurige plekken valt de pool dan om.
Volgens Rien is dat geen gezicht. “De hele branche weet niet precies hoe het ontstaat, maar het komt door een luchtstroom of tocht in de ruimte. Dit is op geen enkele wijze weg te werken of weg te poetsen. Alleen als je de bank opnieuw bekleedt met een ander type stof is het effect weg.” Bekleed je de bank opnieuw met dezelfde stof dan verwacht Rien dat de pool weer om zal vallen.
Recht op goed product
Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen heeft het echtpaar Meijer recht op een deugdelijk product. “Is een product niet goed, dan moet je de winkelier de gelegenheid geven om het product binnen redelijke termijn te herstellen of vervangen. In dit geval heeft de familie Meijer meerdere keren gevraagd om herstel, maar daar is Meubelzorg niet op in gegaan. Dus hebben ze nu recht op het geld terug.” Meubelzorg laat weten dat ze de banken opnieuw willen stofferen, geld terug is geen optie.
Geschillencommissie
Het echtpaar Meijer kan nu alleen nog naar de rechter. Daarom adviseert Jeanine altijd om grote aankopen te doen bij een ondernemer die lid is van een brancheorganisatie die is aangesloten bij een Geschillencommissie. De klachtprocedure bij een Geschillencommissie is simpeler en goedkoper dan een gang naar de rechter. Wilt u binnenkort een bank kopen? Lees dan het artikel hieronder.