Registeren Inloggen

Wuppies en Welpies achterhaald, wel duurzame juichspencers en buurthempies: wie wordt de winnaar van deze Oranje-zomer?

Heeft u er wel eens bij stilgestaan dat het bronzen WK in Brazilië, alweer 10 jaar geleden, de laatste echte Oranje-zomer is geweest? Door diverse omstandigheden is dit er niet van gekomen in 2016, 2018, 2020, 2021 en 2022. Het aanstaande EK is Duitsland is traditiegetrouw weer in juni en juli, mét het Nederlands elftal en zónder coronazorgen. Welke gevolgen heeft dit voor de economie? En wie profiteert hier het meest van?

Magere Oranje-jaren na 2014

In 2017 zijn het nog de Oranje Leeuwinnen die Nederland in vuur en vlam zetten, door in eigen land Europees kampioen te worden. Maar de Oranje-koorts breekt pas echt los als de mannenploeg goed presteert op een zomers toernooi, leert de ervaring. Dat is voor het laatst gebeurd in 2014, de zomer van de onvergetelijke 5-1 tegen Spanje en de verdienstelijke 3e plek in Brazilië. De ploeg van Louis van Gaal sluit af met een klinkende 3-0 tegen het gastland en verovert hiermee de bronzen medaille. Dat dit voorlopig de laatste wedstrijd op een eindtoernooi is geweest, weet dan nog niemand.

Want na 2014 breken bijzonder magere jaren aan voor Oranje. Voor het EK van 2016 en het WK van 2018 heeft het Nederlands elftal zich niet gekwalificeerd. In 2021 waart het coronavirus nog rond, als Oranje met 1 jaar vertraging op het EK van 2020 speelt. En in 2022 is het WK pas in het najaar, vanwege de weersomstandigheden in gastland Qatar. Maar nu is het EK een stuk dichter bij huis, want Oranje speelt in Hamburg tegen Polen, in Leipzig tegen Frankrijk en in Berlijn tegen Oostenrijk. En nog belangrijker: deze wedstrijden zijn in de zomermaanden.

Hoe profiteren supermarkten van de Oranje-zomer?

Vanzelfsprekend haken de supermarkten hier gretig op in, ook al zijn de sportieve verwachtingen (nog) niet hooggespannen. Wuppies, Welpies en andere soorten wegwerpplastic zijn niet meer van deze tijd, waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt. In 2024 pakt Albert Heijn dan ook uit met 30 Seconds-achtige spelerskaarten, tevens te gebruiken als onderzetter. Jumbo is eind 2022 de mist in gegaan met oranje juichspencers, die nu echter weer in de winkel liggen. De supermarktketen wil de bestaande voorraad niet weggooien, want dat is ‘zonde en bovendien allesbehalve duurzaam’, stelt een woordvoerder. Bovendien is de juichspencer te gebruiken als boodschappentas.

Verder kunt u nog buurthempies met een plaatsnaam achterop (PLUS) en officiële voetbalplaatjes (LIDL) tegenkomen. Commerciële partners van voetbalbond KNVB haken ook in op de Oranje-zomer. KPN lanceert oranje telefoonhoesjes, inclusief naam en ‘rugnummer’. Heineken verkoopt oranje bierflesjes en -blikjes, onder de noemer Heerlijk, Helder, Oranje. De bierbrouwer gaat uit van 30 procent meer verkoop in de horeca tijdens grote voetbaltoernooien.

Maar de supermarkten zijn de grote winnaar van de langverwachte Oranje-zomer. We slaan namelijk massaal bier, chips, barbecuevlees en andere snacks in, om gezellig samen naar Oranje te kijken. Elke wedstrijd van het Nederlands elftal zorgt voor 10 miljoen euro extra omzet, rekent ING-econoom Marten van Garderen voor tegenover NU.nl.

Hoe reageert de economie verder op de Oranje-zomer?

De supermarkten weten dat er in elk geval 3 piekomenten zijn, rondom de poulewedstrijden tegen Polen, Frankrijk en Oostenrijk. Daarna is het afwachten hoe ver Oranje in het toernooi komt. Want bij een teleurstellend vroege aftocht is het Oranje-gevoel ook snel weer verdwenen, weten we nog van vorige toernooien.

Afgezien van de supermarkten, zijn nog meer sectoren die garen spinnen bij de Oranje-zomer? Dat valt wel mee, denkt Van Garderen. Elektronicawinkels rekenen in elk geval niet op een hoger aantal verkochte tv’s, zoals bij vorige EK’s en WK’s wel het geval is geweest. Maaltijdbezorgers gaan het ook drukker krijgen, maar daar staat tegenover dat het aantal restaurantbezoeken terugloopt. Het bedrijf Oranje Camping BV, organisator van de befaamde Oranjecampings, is vlak voor het EK zelfs failliet verklaard. Vooralsnog lijkt alleen de verkoop van zweetbanden in de lift te zitten, met dank aan Memphis Depay.

De ING verwacht evenmin dat Nederlanders opeens fanatiek geld gaan uitgeven tijdens de Oranje-zomer. Slechts 46 euro heeft de gemiddelde Nederlander over voor een EK-titel van Oranje, blijkt uit een representatief onderzoek van de bank. In Italië is dat liefst 420 euro per persoon…

(Bron: ANP, NU.nl, ING, De Telegraaf, VoetbalPrimeur, Adformatie, MarketingTribune, NOS. Foto: Jeroen Jumelet/ANP)

Geef een reactie