We kunnen naar het hotel, maar dan gelden deze regels
Geen buffetten meer, beschermingsmiddelen voor gasten en personeel, en zelfs speciale veiligheidsfunctionarissen die controleren op gesnotter en gehoest. Aan welke regels moet u zich houden als u gaat overnachten in een hotel? Met wie mag u op de kamer slapen, en kunt u boetes krijgen als u daar geen 1.5 meter afstand houdt? Ministerie van Justitie: ‘We gaan echt geen hotelkamers binnenstormen.’
Boete voor hotelkamer met zus?
Meldpunt-forumgebruiker Joanna Mf wil over een paar weken een weekendje naar een hotel, met haar zus. Maar hoe moet dat nou, in de corona-crisis, vraagt ze zich af. ‘Wij wonen niet bij elkaar. Zijn wij nu verplicht om twee kamers te boeken en op anderhalve meter afstand met elkaar te eten?’. En: ‘Kan het hotel dit verplichten of de BOA’s?’. Ze doelt op de ‘bijzondere opsporingsambtenaren’ die pittige boetes uitdelen als mensen zich niet aan de corona-regels houden.
Anderhalve meter in krappe kamer?
In theorie mogen de volwassen zussen samen op een kamer. Maar alleen als ze moeiteloos anderhalve meter afstand kunnen houden. ‘Dat is in de meeste hotelkamers niet mogelijk. In bad- en toiletruimtes is dat nog lastiger’, zegt een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid. ‘Het zou eigenlijk alleen kunnen in een grote, ruime suite. En zelfs dat is niet ideaal.’ Het ministerie raadt Joanna dan ook aan: niet samen op één hotelkamer, maar elk een eigen kamer boeken.
Corona-proof hotel
Jeroen de Hooge is duidelijker. Hij is leider van het corona-crisisteam van Fletcher Hotels. De keten heeft de voorbije weken alle 100 hotels corona-proof gemaakt. Wat doet Fletcher als Joanna en haar volwassen zus zich melden voor één kamer? ‘Dat mag niet. Bij ons dan. Een kamer delen mag alleen als je al onder hetzelfde dak woont.’ En vraagt hotelpersoneel daar bij de boeking dan naar? ‘Formeel moeten we dat bij de boeking doen, ja.’
Corona-controles van hotelgasten?
Zowel het ministerie als Fletcher benadrukt dat hotelgasten als burger ook zélf een verantwoordelijkheid hebben om zich veilig te gedragen. ‘We doen een beroep op mensen om hun gezond verstand te gebruiken’, zegt woordvoerster van Justitie en Veiligheid. En controles dan? ‘We controleren niet achter de voordeur. Dus ook niet achter de deur van een hotelkamer. Dus nee, we gaan geen hotels binnenstormen om te zien of mensen de corona-richtlijnen volgen.’
Veiligheidsmanager
Menig hotel zet zelf wel speciale medewerkers in om toe te zien op naleving van alle nieuwe corona-protocollen. Fletcher Hotels heeft hiervoor in elk hotel een nieuwe functie gecreëerd: de ‘host’. Bij bijvoorbeeld NH Hotels, een andere grote keten, heeft in elk hotel nu zelfs een heuse veiligheidsmanager. Die traint medewerkers in alle nieuwe corona-regels en -protocollen. Want dat zijn er nogal wat.
Wat is nog meer anders in hotels?
Zo worden gemeenschappelijk ruimtes als lobby, toiletten en restaurant ‘naar medisch voorbeeld’ gereinigd. Meubilair is verplaatst zodat personeel en gasten altijd anderhalve meter afstand kunnen houden. Er zijn maskers, handschoenen en desinfectie-middelen voor de gasten. En personeel wordt dagelijks, voor en na hun dienst, gescreend op ziekteverschijnselen die kunnen wijzen op een coronabesmetting. Het hele 10-puntenprotocol ‘Feel Safe’ van NH leest u hier.
Neusverkoudheid? Dan gratis omboeken
Ook Fletcher Hotels heeft zo’n waslijst. Zo speelt het personeel een beetje voor corona-agent. De Hooge: ‘Wij vragen bij boeking: bent u gezond? Een paar dagen voor aankomst doen we dat nog eens in een mail. En bij aankomst nogmaals. Als gasten een neusverkoudheid hebben, willen we echt niet dat ze komen. Dat is voor ieders veiligheid. Maar in ruil daarvoor kunnen ze wel gratis omboeken, tot op de dag van aankomst.’ De corona-maatregelen van Fletcher vindt u hier.
Maximaal 4 gasten aan tafel
In de mail een paar dagen voor aankomst staat ook dat het restaurant vanwege corona heel anders werkt. Zo mogen er maximaal 4 gasten aan een tafel. En als die niet uit hetzelfde huishouden komen, moeten ze ook aan tafel anderhalve meter afstand houden. De host brengt gasten naar hun tafel. Medewerkers dragen handschoenen. De vertrouwde buffetten zijn taboe. De Hooge: ‘Dan heb je snel te veel mensen bij elkaar. Alle eten gaat nu à la carte.’
Veilige bediening, hoe dan?
En ook de bediening aan tafel gaat heel anders: op gepaste afstand. De Hooge: ‘Onze medewerkers brengen maaltijden en drank naar ‘afzettafels’, op ruime afstand van de eettafels.’ En eten en drinken wordt ook naar gasten gereden op ‘queridons’. ‘Dat is een mooi woord voor een uitserveerkar die mensen kennen van roomservice. Allemaal om afstand te bewaren, voor de veiligheid van onze gasten en onze eigen mensen.’
Krijg ik een boete als ik in de auto geen 1.5 meter afstand bewaar? – Update
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Helemaal niets mis met de “beschermingsmaatregelen” op 1 punt na.
“Als gasten een neusverkoudheid hebben, willen we echt niet dat ze komen”; en dat wordt gecheckt door een host (zonder of uitsluitende met een beperkte medische achtergrond).
Nou zijn wij beiden “gezegend” met hooikoorts incl.niezen, waterige ogen etc.
Vraag mij af of mensen met hooikoorts (én verschijnselen) dan:
a) welkom zijn
b) de host het onderscheid kan maken.
Mwah, i.c.m. de tafelservice wachten wij liever nog even.
Ik begrijp het enorm goed dat hotels en restaurants blij zijn dat ze weer open mogen, al is het met heel veel maatregelen.
De hotels en horeca hebben heel veel moeten investeren om alles “corona-proof” te krijgen.
Ik hoop echt met heel mijn hart dat het allemaal weer een beetje gaat lopen en dat er weer omzet komt bij de ondernemers.
Persoonlijk krijg ik, als ik alle regels, voorzorgsmaatregelen, eisen enzovoorts lees nu niet echt zin om uit eten te gaan of een hotelovernachting/vakantie te boeken.
Ik laat voorlopig alles maar even langs mij heen gaan…..
Begrijp me niet verkeerd, het Coronavirus is echt heel serieus, maar het gezellige, ongedwongen sfeertje van voor de crisis is weg en of dit ooit nog terugkomt??