Registeren Inloggen

Wanneer ben je volledig gevaccineerd voor op reis?

Verschillende landen hanteren verschillende regels voor reizigers over vaccinaties, boosters en herstelbewijzen. Waar moet je op letten om te voorkomen dat je voor een dichte deur staat? En op welke manier boek je een reis zonder financiële risico’s bij het wijzigen van een reisadvies of plotselinge besmetting?

Wanneer ben je ‘volledig gevaccineerd’?

De families Van den Berg en Ellis boekten een Middellandse Zee-cruise met de Norwegian Epic. Een reis in Europese wateren met een Europees klinkend schip. Ze hadden een geldige internationale QR-code, want ze hadden één vaccinatie gehad én corona doorgemaakt. Voldoende om je Europese certificaat te krijgen.

Amerikaanse vaccinatieregels

Ze vlogen naar de plek waar het prachtige schip zou vertrekken. En daar kwamen ze van een koude kermis thuis. Ze mochten het schip niet op. Norwegian Epic bleek van een Amerikaanse rederij – Norwegian Cruise Line – en er golden Amerikaanse regels: alleen met twee vaccinaties mochten ze aan boord. De reis eindigde daar. Ze konden linea recta terug naar Nederland.

In de kleine lettertjes…

We doken in beide zaken. Ze waren geboekt via verschillende reisorganisaties. Toen we op de sites keken stond nergens bij de informatie dat een internationale QR-code, zoals die in Europa wordt uitgegeven (na herstel van corona), niet geldig zou zijn. Na veel doorklikken kwam je op de site van de Amerikaanse rederij. Die was in het Engels. En heel ver weggestopt, in hele kleine lettertjes, kon je lezen wat een volledige vaccinatie betekende volgens de rederij.

Duidelijke informatie is verplicht

Gelukkig hebben we de wet op de reisovereenkomst die duidelijkheid geeft. De reiziger moet namelijk vooraf de juiste algemene informatie krijgen die voor de gehele groep reizigers geldt. Dat moet op een duidelijke, begrijpelijke en in het oog springende manier gebeuren. En dat was hier niet zo.

Reissom vergoed

Beide reisaanbieders snapten na ons contact dat hier onduidelijkheid was ontstaan door het begrip ‘volledig gevaccineerd’. In Amerika wordt daar iets anders onder verstaan dan in Europa. Een bedrag van ongeveer 7.000 euro werd terugbetaald aan de families Van den Berg en Ellis. De extra kosten voor de heen- en terugvlucht en een extra overnachting kregen ze niet terug. Juridisch hebben ze daar wél recht op, omdat het tekortkoming was van de reisaanbieder. Toch besloten beide families om hiervoor niet naar de geschillencommissie te gaan. Ze hebben vrede met teruggave van de reissom.

Waar moet je op letten bij reizen en vaccinaties?

De regels over vaccinatie en reizen die we hierboven beschrijven gelden bij informatie die voor een hele groep belangrijk is. Reist u individueel, dan moet u zelf checken welke vaccinaties u nodig heeft. Let daarbij op de volgende punten.

  • Kijk de regels over vaccinatie na op wijsopreis.nl. Klik door naar de meest recente informatie op de site van het betreffende vakantieland. Dingen wijzigen per dag, of zelfs per uur.
  • Kijk na wat uw verzekering dekt. Inmiddels dekken meerdere verzekeraars ook schade door corona. Maar de voorwaarden zijn zeer divers.
  • Kijk ook naar de vergoedingen die gelden als u ter plekke in quarantaine moet. Die kosten kunnen flink oplopen.
  • Denk ook aan een annuleringsverzekering. Wat als uw reisgenoot corona krijgt vlak voor vertrek? Er zijn mogelijkheden om daarvoor te verzekeren, maar lang niet bij elke maatschappij.
  • Gaat u naar een ‘oranje’ land? De ene verzekering dekt dan geen coronagerelateerde kosten als het geen noodzakelijke reis is, de ander weer wel.
  • Een groep reisorganisaties heeft een eigen site opgericht met adviezen voor reizen naar landen die zij veilig achten. Verzekeraars houden echter de kleurcodes aan van de overheid.
  • Boek iets wat u tot het laatste moment kosteloos kunt annuleren.

Geef een reactie

Reacties (3)

    Bovenstaand verhaal is precies ook mijn huidige probleem met Zeetours in Rotterdam. We hebben een cruise geboekt eind augustus 2022. Toevallig door graafwerk en veel vragen via e-mail van mijn kant kom ik er nu achter dat voor de cruise van Amsterdam naar Noorwegen op dit moment mijn enkelvoudige vaccinatie na Corona, die door onze overheid zo geregeld was, onvoldoende is om mee te mogen. Het antwoord wat ik krijg is dat ik of kan afwachten, of kan annuleren, maar dit kost ons niet alleen bijna €600, maar dit is ook waarschijnlijk de allerlaatste mogelijkheid,vanwege gezondheids redenen, dat mijn ouders Noorwegen te zien kunnen krijgen. Ik wil dus liever niet annuleren, maar hoe langer we wachten, des te ongunstiger de annulerings voorwaarden worden. Ik voel me echt met de rug tegen de muur gezet. De oplossing zou kunnen zijn dat de cruiseorganisatie vanwege nalatige informatie voorziening, de cruise kosteloos omwoelt naar een Nederlandse rederij, die de vaccinatie zoals in Nederland is gegeven wel accepteerd. Wat denkt U

      Omwoelt moet omboekt zijn….autospelling:-)

      Ook het aanbieden van een FCC, future cruise credit, is zinloos want allereerst heb ik een jaar later nog steeds een enkelvoudige vaccinatie na Corona, dit kan ik niet ongedaan maken. Ik wil best een booster halen, maar nergens kan ik lezen of dit dan als tweede vaccinatie geldt. Ten tweede wat moet ik met een fcc voor mijn ouders, die volgend jaar sowieso niet meer kunnen.