Vrijdag op tv: In horrorhotel na vluchtvertraging
Een groep vakantiegangers met kinderen is afgelopen zomer door reisorganisatie TUI Nederland ondergebracht in een verwaarloosde verslavingskliniek in Turkije. Dat gebeurde door een vluchtvertraging op de terugweg. Het onderkomen was een horrorhotel met bloed op de deurposten, schimmel op de muren en bruin water uit de kranen. Wat mag je als reiziger verwachten van een vervangende accommodatie?
Verwaarloosde kliniek
De familie De Goeij vertelt in Meldpunt dat hun vakantie in het Turkse Lara aanvankelijk uitstekend verloopt, maar in duigen valt op de terugweg. Hun vliegtuig vertrekt een dag later dan gepland. Reisorganisatie TUI biedt de groep een vervangende accommodatie aan: het RehaLife Hotel. Een mooie naam voor wat een verwaarloosde kliniek voor verslaafden blijkt te zijn. Ze brengen een angstige nacht door in de lobby van deze accommodatie.
Vergoeding
TUI biedt een vergoeding van 150 euro aan voor de vervelende ervaring. Is deze vergoeding hoog genoeg? En wat mag een vakantieganger verwachten van vervangende accommodatie? MAX Ombudsman Jeanine Janssen buigt zich over deze zaak. In de studio reageert reisorganisatie TUI Nederland.
Niet rolstoelvriendelijk
Arie en Dorien Weijers boeken via D-reizen een bootreis van OAD door Friesland. Mevrouw Weijers zit in een rolstoel. Bij het reisbureau hoort meneer dat dit geen enkel probleem is. En ook in de folder staat: ‘Heeft u een rolstoel of rollator, dan kunt u deze aan boord gebruiken.’ Maar op de eerste vakantiedag blijkt direct dat het schip niet rolstoelvriendelijk is. Het stel breekt de vakantie af en eist de reissom terug. Maar ze worden van het kastje naar de muur gestuurd. MAX Ombudsman Jeanine Janssen confronteert D-reizen met haar bevindingen.