Tip: gratis platform voor al uw vragen over coronavouchers
Met de toename van vouchers in tijden van corona, is ook het aantal vragen daarover flink toegenomen. Een nieuw online platform geeft antwoorden, biedt hulp bij problemen en helpt bij het beheren van die vouchers.
Voucher chaos
Wie nog niet bekend is met vouchers, moet de afgelopen maanden onder een steen hebben geleefd. Vrijwel iedereen die door corona met een gecancelde vlucht of vakantie te maken krijgt, heeft nog iets tegoed. Dit geldt ook voor theaterbezoekers, concertgangers of festival liefhebbers. Als iedereen zijn geld terugvraagt, vallen de bedrijven om. Maar veel mensen lopen tegen problemen aan met deze vouchers.
Vragen
Op ons forum krijgen we veel vragen over de tegoedbonnen. Moet u wel altijd zo’n voucher accepteren, hoe werkt het, hoe zit het met de geldigheid, wat nou als u alsnog uw geld terug wilt? Wat als een bedrijf alsnog failliet gaat?
‘De verwachting is dat het aantal vouchers en vragen daarover blijft toenemen’, zegt Remco Kuilman van juridisch dienstverlener Aviclaim, dat nu onder meer mensen bijstaat om geld terug te claimen bij luchtvaartmaatschappijen in plaats van een opgedrongen voucher. ‘Meer dan tienduizend consumenten hebben ons om advies gevraagd en per dag ontvangen wij meer dan honderd gerelateerde vouchervragen.’
Voucherplatform
Aviclaim heeft nu samen met rechtsbijstandsverzekeraar DAS een gratis online voucherplatform gelanceerd: checkkie.nl. Hier kunt u terecht met vragen over vouchers, maar ook wanneer u er niet uitkomt met het bedrijf dat de voucher levert. Het platform stelt dat er honderdduizenden vouchers in omloop zijn en schat de waarde daarvan tussen de vijf en zeven miljard euro, waarvan het overgrote deel afkomstig is uit de reisbranche.
Hoe het werkt
Checkkie.nl biedt naar eigen zeggen overzichtelijke informatie, antwoorden op vragen en juridische hulp wanneer er problemen ontstaan. Daarnaast helpt het platform uw vouchers overzichtelijk te beheren, te behouden en te verzilveren. Inmiddels zijn er al meer dan honderd vragen en antwoorden op het platform beschikbaar over vouchers bij sportclubs, evenementen, vlieg- of pakketreizen. Ook kunt u instellen dat u herinnerd wordt aan vervaltermijnen. En door een gratis vouchercheck aan te vragen, wordt er gecontroleerd of een voucher voldoet aan de eisen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Een nieuw initiatief dat wel eens in een grote behoefte kan voorzien, maar waarvan de waarde zich in de praktijk zal moeten bewijzen.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Goedendag,
We hebben een reis geboekt via Hoteldeal. Allereerst zouden we in juni 4 nachten in een Chambre d’hotes verblijven (via Hoteldeal) en daarna doorreizen naar een vakantiehuisje op een park. (boekingskosten samenE40,-) De reis stond gepland voor juni. Omdat de situatie toen onduidelijk was en we een risicogroepje zijn boekten we dezelfde reis om naar 6 oktober, opnieuw E 40,-. Nu zijn “onze” beide vakantiegebieden door Frankrijk oranje verklaard, Nederland gedeeltelijk. We willen Hoteldeal vragen of we vouchers mogen ontvangen omdat we de reis niet aandurven. Nu stoppen de eigenaren van de Chambre d’hotes na 12 okt. het is verkocht aan Franse eigenaren. Hebben we ergens recht op of zijn we door overmacht ons geld kwijt en kan onze doorlopende reisverzekering iets betekenen? Ik heb de voorwaarden van Bookunited doorgelezen en krijg de indruk dat we, ook al wordt het gebied helemaal oranje, we geen rechten hebben. Dank voor uw antwoord: Marianne Poelman-Morsink