Totale kosten bij boeken van reis en huisje vaak hoger dan aanbiedingsprijs
U gaat een reis boeken of een huisje op een vakantiepark en ineens valt de prijs veel hoger uit. Want er komen allerlei extra kosten bovenop zoals huur van laken en schoonmaken die niet in de prijslijst staan. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt dat dit niet mag en komt in actie.
Ware prijs pas duidelijk bij boeking
Vakantieaanbieders gaan nog vaak in de fout met extra kosten die niet duidelijk op hun websites staan. U denkt de prijs in de lijst te moeten afrekenen. Maar er komt nog van alles bij. Dat merken de klanten zodra ze echt die reis of dat vakantiehuisje gaan boeken. Plotseling zijn ze veel meer geld kwijt.
Oud probleem
Het probleem van onvolledige prijzen op vakantiewebsites speelt al jaren. Eens in de zoveel tijd komt het opnieuw in het nieuws. Het is alleen verrassend dat dit gebeurt terwijl de aanbieders het druk hebben met corona, zeggen de experts.
Bijkomende kosten pas duidelijk bij de informatie-knop
De ACM onderzocht de afgelopen periode websites van aanbieders van vakanties of accommodaties. Bijkomende kosten, bijvoorbeeld voor schoonmaken, lakens of reserveren zijn zo goed als onzichtbaar. Want ze komen pas in beeld als je de button met de i van informatie aanklikt. Plotseling zie je die kosten dan wel. Maar doe je dat niet, dan worden ze pas zichtbaar als je overgaat tot boeken.
Boete of dwangsom voor de overtreder
Daarom gaat de toezichthouder de komende tijd extra controleren op welke manier vakantiesites prijzen vermelden. Dat gaat in verschillende etappes: in april zijn eerst aanbieders van vakantiehuisjes op parken aan de beurt. Daarna volgen reisaanbieders. Wie zijn prijzen niet duidelijk aangeeft, loopt het risico op een boete of een dwangsom.
Ideaalbeeld: prijs inclusief bijkomende kosten in een
“Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn,” zegt ACM-bestuurder Edwin van Houten. “Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen.” Dan wordt het dus prijs inclusief bijkomende kosten in een. Daarom zegt de ACM dat u een reis, vliegticket, hotel of vakantiehuisje moet kunnen boeken voor de aanbiedingsprijs.
3 regels op de ACM ConsuWijzer
Op de zogenaamde ConsuWijzer van ACM staan nu al 3 regels over wat wel en niet mag:
1. Alle verplichte kosten moeten in de aanbiedingsprijs zitten.
Voorbeeldje: administratiekosten, toeristenbelasting of verplicht lakenpakket
2. Kunnen de verplichte kosten wisselen? Dan moeten ze bij de prijs staan.
Voorbeeldje: boekingskosten zijn 10 euro per persoon. Dan moet erbij staan dat er een tientje bijkomt voor elke volgende persoon.
3. Kunt u extra’s kiezen? Dan moeten de kosten daarvan duidelijk zijn.
Voorbeeldje: annuleringskosten, ontbijt of diner. Dan staan deze kosten niet in de aanbiedingsprijs.
Reisbranche wil tijd voor aanpassing
De reisbranche reageert verbaasd op het harde oordeel van de ACM. “Ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat we niet aan de regels voldoen,” zegt Frank Oostdam, voorzitter van reisbrancheorganisatie ANVR. Hij wijst erop dat de informatie-button met de i tot nu toe altijd genoeg was. Hij pleit voor enige tijd om de sites te kunnen aanpassen.
Simpele oplossing
De ACM denkt dat de werkelijke prijs eenvoudig is weer te geven. Laat de mensen simpel op de site invullen met hoeveel personen ze komen, in welke periode en voor hoe lang, en de ware prijs verschijnt in beeld. Dan zou er geen enkele verwarring meer hoeven te bestaan over wat het kost.
Slechte timing
Waarnemers verbazen zich erover dat de ACM net midden in de coronaperikelen een oude koe uit de sloot haalt. Ze vinden het aangestipte probleem op zich wel belangrijk. Maar het tijdstip van deze actie vinden ze bijzonder slecht gekozen.
Bron: ANP en ACM ConsuWijzer