Met de camper op vakantie? Hier heeft u recht op bij pech
Wilt u op vakantie met een camper dan kunt u die bijvoorbeeld van een particulier huren, via een tussenpersoon. Afgelopen jaar huurden Sanne van den Berg en Jurrian Mijnheer op deze manier een camper via het platform Goboony. Ze denken zo goed verzekerd te zijn bij pech. Maar als ze stil komen te staan, loopt het anders dan verwacht.
Luxe camper wordt kleine kampeerauto
Het stel huurt voor 18 dagen een luxe camper, met onder andere een keuken, wc, vast bed en koelkast. Maar als de camper in Italië op dag 7 strandt, krijgen ze van Goboony een kampeerauto aangeboden. Een Volkswagen Caddy die qua omvang en luxe niet lijkt op de camper. Omdat het stel zelf geen ander vervangend vervoer en onderkomen kan vinden, besluiten ze naar huis te gaan. Maar als ze thuis de 12 overgebleven dagen huur terugvragen, komen ze voor een dichte deur te staan. Ze hebben immers zelf de kampeerauto afgewezen, aldus Goboony.
Foto: de gehuurde luxe camper versus de vervangende kampeerauto.
Overeenkomst niet nagekomen
Maar zo werkt het niet, stelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Sanne en Jurrian hebben de camper voor 18 dagen gehuurd. Dat ze op dag 7 pech krijgen, is niet hun schuld. En het vervangend vervoer is niet vergelijkbaar met wat ze geboekt hebben. In de voorwaarden staat weliswaar dat ze recht hebben op geld terug, maar alleen als er geen alternatieve camper óf auto met accommodatie wordt aangeboden. Dat zou betekenen dat de klant genoegen zou moeten nemen met bijvoorbeeld een Fiat met een hostel. En dat is niet redelijk.” En dus denkt Jeanine dat ze recht hebben op terugbetaling van de huurprijs van de dagen dat ze niet in de camper hebben kunnen rijden.
Verzekering dekt het niet
Wie een camper huurt of verhuurt bij Goboony, kan zich via het platform verzekeren. In deze verzekering staat dat een verhuurder is verzekerd voor het financieren van vervangend vervoer. Niet voor het terugbetalen als het vervangend vervoer niet wordt geaccepteerd. “Maar dat is niet het probleem van de consument.” De MAX Ombudsman denkt dat de rechter zal kijken naar of er een redelijk alternatief is geboden. “Als dat niet zo is en er was op dit moment ook niks anders beschikbaar, dan zouden ze recht hebben op teruggave van hun geld.”
Naar De Geschillencommissie
Ondanks het weerwoord van Jeanine, houdt het camperplatform voet bij stuk. “Goboony is niet aangesloten bij De Geschillencommissie, maar dat hoeft in dit geval geen probleem te zijn. Ze kan zich alsnog aanmelden bij De Geschillencommissie met het verzoek naar deze zaak te kijken.” Goboony heeft hier wel oren naar, maar denkt als bemiddelaar geen partij te zijn. Mocht De Geschillencommissie er ook zo over denken, dan wil Goboony het stel het geld alsnog teruggeven. “Fijn.” zegt Jeanine, “Een laatste stap is namelijk naar de rechter, maar daarvoor moet je als consument flink in de buidel tasten. Daarom is het advies ook altijd: zorg dat je een rechtsbijstandverzekering hebt. Die kan bij een geschil dan met jou naar de rechter stappen. En dat scheelt je een hoop geld en gedoe.”
Tips huren camper
Wilt u gedoe voorkomen, let dan op bij wie u een camper huurt, waarschuwt Jeanine. Er zijn ook partijen in Nederland waar het wel goed geregeld is en je geld terugkrijgt als blijkt dat je door pech niet meer verder kan rijden. Check altijd de voorwaarden, lees de reviews en kijk of een partij is aangesloten bij De Geschillencommissie. Dat voorkomt een hoop leed en gedoe.”
Bekijk hier de hele uitzending van Meldpunt.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
[…] Met de camper op vakantie? Hier heeft u recht op bij pech (Omroep Max) […]
Onze ervaring met Goboony begon veelbelovend, maar eindigde in een nachtmerrie die ons niet alleen een vakantie kostte, maar ook een flink bedrag. Na maanden van voorbereiding, waarbij we alles hadden geregeld voor een week wildkamperen in Zweden met een Land Rover 4×4, begon ons avontuur op een rampzalige manier.
De communicatie met de eigenaar en Goboony verliep in eerste instantie prima, en we waren enthousiast om aan onze reis te beginnen. Alles was zorgvuldig gepland: van het kiezen van de perfecte locaties tot het aanschaffen van de juiste uitrusting, zoals power banks, een GoPro en een drone om ons avontuur vast te leggen. We hadden alles wat we nodig hadden voor een week off-grid in Zweden – of dat dachten we tenminste.
Maar helaas, onze droomreis eindigde abrupt tussen Bremen en Hamburg, toen de Land Rover het met een klap begaf en dikke zwarte rook uit de motor kwam. Vanaf dat moment begon de ellende. Na urenlang bellen met de alarmcentrale van Goboony bleek dat zij niets voor ons konden doen. We moesten zelf een sleepdienst regelen om van de snelweg af te komen. Uiteindelijk werd ons verteld dat er geen vervangend voertuig beschikbaar was en dat de Land Rover waarschijnlijk niet snel gerepareerd kon worden.
Wat volgde was een frustrerende terugreis naar Nederland, waarbij we nog eens zelf een taxi moesten regelen en alle spullen uit de auto moesten halen. En dat was het dan – het einde van onze geplande vakantie.
En het meest teleurstellende van alles? Goboony vergoedde alleen de sleep- en taxikosten. Voor de rest van de kosten, inclusief de huur van het voertuig, kregen we te horen dat ze niets voor ons konden doen, omdat het geld al was overgemaakt naar de eigenaar van de auto.
De les hier is pijnlijk duidelijk: als alles goed gaat, is Goboony misschien een goede optie. Maar als er iets misgaat, ben je het haasje en zit je niet alleen zonder vakantie, maar ook zonder je geld.
Deze ervaring heeft ons doen beseffen dat het risico van het huren van een voertuig via Goboony te groot is. Voor ons was het een dure les, en we hopen dat anderen hier lering uit trekken.