Registeren Inloggen

Hoe herkent u dropshipping en voorkomt u teleurstelling?

We bestellen wat af tegenwoordig. Alleen is het niet altijd even duidelijk waar onze pakketjes vandaan komen. En  dan komt het nog weleens voor dat de afmetingen of kwaliteit niet is wat we ervan verwachten. En dat kan veelal voorkomen wanneer u iets bestelt bij een dropshipper. Hoe weet u of u met zo’n dropshipper te maken heeft?

Pakketjes in overvloed

Boodschappen, kleding, accessoires en zelfs meubels: we kunnen het allemaal online bestellen. En dat gebeurt dan ook in veelvoud. Er is immers volop keuze uit duizenden webwinkels. Daartussen zitten ook zogenoemde dropshippers.

Wat is dropshipping?

Dropshipping houdt in dat het product dat u bestelt niet afkomstig is uit het magazijn van de webshop waar u een bestelling plaatst, maar uit een buitenlandse, vaak Aziatische, fabriek. De webshop bestelt het product namelijk bij een buitenlandse leverancier en die stuurt het direct naar uw bezorgadres. Deze vorm van zakendoen is legaal in Nederland en kan heel handig zijn voor eigenaren van webshops. Zij hoeven immers geen geld te stoppen in een voorraad en magazijn. Voor u kan dit echter minder voordelig zijn.

Nadelen

Met dropshipping is niet per se meteen iets mis. Het is dan ook een legale manier van zakendoen in Nederland. Toch kan een aankoop bij een dropshipper voor teleurstelling zorgen. Zo is de levertijd in de meeste gevallen bijvoorbeeld erg lang. Hierdoor moet u dus enige tijd wachten voordat u het pakket binnen heeft. Eenmaal in ontvangst blijkt de kwaliteit vaak slechter dan verwacht, of lijkt het product totaal niet op wat u heeft besteld. Het product controleren, dat wil of kan de dropshipper namelijk niet altijd. Maar het product retourneren kost regelmatig veel geld en gedoe, want dit moet weer terug naar de leverancier in het buitenland. Het is dan ook niet zeldzaam dat de verzendkosten duurder zijn dat het product zelf.

Hoe kunt u dropshipping herkennen?

Om bovengenoemde redenen kunt u ervoor kiezen om dropshipping (zo veel mogelijk) te vermijden. Uiteraard heeft iedere webshop een andere uitstraling, ander taalgebruik en natuurlijk kan ook het aanbod flink uiteenlopen. Toch zijn er een aantal zaken waaraan u een dropshipper kunt herkennen:

  • Geen telefoonnummer of andere contactgegevens te vinden. Staan deze er wel? Controleer dan of deze in gebruik zijn.
  • De webshop heeft geen webwinkel-keurmerk, zoals Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk.
  • Gratis bezorging. Soms slechts voor een beperkte tijd, waardoor de druk wordt opgevoerd om zo snel mogelijk iets te bestellen.
  • U kunt geen vestigings- of bezoekadres vinden.
  • Er staat geen retouradres op de website. U moet contact opnemen wanneer u iets wilt retourneren.
  • U kunt niet vinden wat de kosten zijn voor het retourneren van producten, maar wel dat deze kosten voor eigen rekening zijn.
  • Veel producten hebben hele hoge kortingen. Onthoud: lijkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is dit waarschijnlijk ook het geval.
  • Alleen maar positieve reviews op de website.
  • Een Kamer van Koophandel-nummer betekent niet meteen dat een webshop betrouwbaar is, maar het wordt toch aangeraden om te controleren of een webshop dit heeft.
  • Google de afbeelding van het product. Via een handige truc op Google kunt u zien op welke websites de foto nog meer voorkomt. Komt u de foto tegen op andere websites met hele lage prijzen? Dan weet u hoe laat het is. In dit artikel leggen we uit hoe deze truc werkt.

Voorkom teleurstelling bij online aankopen

Om teleurstelling van online aankopen te voorkomen kunt u het beste de beoordelingen over de webshop controleren. En dan niet op de website van de winkel zelf, maar op bijvoorbeeld Trustpilot. Meestal ziet u hier de echte reviews van een (web)winkel. Toch is het ook hier oppassen geblazen, want eigenaren proberen ontevreden klanten nog weleens over te halen om toch een positieve beoordeling achter te laten, in ruil voor hun geld terug. Ga daarom bovenstaand lijstje af en controleer de beoordelingen. Twijfelt u? Plaats dan geen bestelling en kijk of u het product kunt kopen bij een webwinkel waarvan u weet dat deze betrouwbaar is.

Voorkom teleurstelling bij online aankopen: controleer deze zaken bij webshops voordat u bestelt

(Bron: Archief, Consumentenbond, AD, RTL Nieuws, MAX Vandaag, Kamer van Koophandel. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Besteld al jaren bij aliexpres nog nooit een probleem gehad altijd
    Alles goed af gewerkt niet goed
    Altijd geld terug als het product niet
    Goed was

    De verzendkosten zijn hoger. Niet duurder.