Elles de Bruin: Papierverspilling
Elles de Bruin schrijft iedere 2 weken een column over iets dat haar opvalt, dwarszit of wat ze simpelweg heeft meegemaakt. Deze week schrijft Elles over papierverspilling.
Lange kassabon
Ik koop vaak een kop koffie bij een kiosk op het treinstation. Na het afrekenen krijg ik altijd een kassabon van wel 25 centimeter lang. Voor een kopje koffie. De man die mij helpt, verontschuldigt zich er zelfs voor. “Ik vind dit ook raar, mevrouw, het is niet meer van deze tijd.” En zo is het maar net.
Dat moet anders kunnen
Ik erger me er ook steeds vaker aan. Waarom vraag je dat bonnetje dan, hoor ik u zeggen. Omdat mijn accountant dat wil, die wil die bonnen gebruiken bij de belastingaangifte van mijn bedrijfje. En het gekke is, dat deze fysieke bonnen hiervoor weer gescand moeten worden voor de Belastingdienst. Wat omslachtig en niet meer van deze tijd. Dat moet dus anders kunnen lijkt mij. Alles is tegenwoordig gedigitaliseerd, waarom die bonnen niet?
Digitale bon
Nu zijn er bedrijven die inderdaad tegenwoordig een kassabon mailen, soms kun je kiezen voor een korte bon, maar dat is nog niet overal het geval. Waarom niet? Waarom verspilling van papier, er moeten toch duurzamere oplossingen zijn? Zou het niet zo kunnen worden georganiseerd dat de bonnen bijvoorbeeld aan de bankafschriften worden gekoppeld? Of dat alle bonnen automatisch worden gemaild naar een daarvoor aangemaakt e-mailadres? Aan de slag IT-ers!
(Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Bij AH en Picnic krijg ik de bon op mijn telefoon .
Hahahaha bonnetjes mailen.
Misschien moet Elles zich eens verdiepen in wat voor energieslurpers datacenters zijn.