Bloed op de muur in een horrorhotel
Bloed aan de muur, schimmel op het plafond en bruin water uit de kraan. Familie De Goeij uit Den Haag gaat op vliegvakantie naar Turkije. Ze hebben een prachtige vakantie, maar op de terugweg gaat het mis. Door een vluchtvertraging belanden ze in een Turkse verslavingskliniek.
Bloed aan de muur
Als blijkt dat het vliegtuig pas een dag later vertrekt, brengt reisorganisatie TUI een deel van de passagiers onder in het Rehalife Hotel net buiten Antalya, ook wel Ayka Vital Park genoemd. Maar dit hotel blijkt geen hotel te zijn. Het is een zorginstelling die zich bezighoudt met de behandeling en revalidatie van mensen met psychiatrische stoornissen en lichamelijke stoornissen, met name verslavingen. Het gezin moet naar een kamer met ziekenhuisbedden. Ook staat er een infuusstandaard. Het hotel is vies en de kamers zijn slecht onderhouden. De passagiers zien bloed aan de muur en ontlasting op de vloer. Tot overmaat van ramp worden er warrige mensen binnengebracht en liggen personen laveloos op bedden.
Compensatie
Als het gezin thuiskomt, blijkt dat de hele ervaring impact heeft op de kinderen. Ze hebben last van angsten en slapen niet goed. TUI trekt het boetekleed aan: de passagiers worden financieel gecompenseerd. Ze krijgen 400 euro per persoon voor de vertraging en 150 euro per persoon voor de vervelende ervaring met het hotel. Maar het gezin mist de menselijke maat: TUI heeft hen nooit gebeld om te vragen hoe het met ze ging. En heeft TUI de banden met het horrorhotel verbroken?
Reisrecht
Want wat familie Goeij is overkomen, kan niet. Iemand die op het vliegveld staat en daar pas hoort dat de vlucht naar de volgende dag wordt verplaatst, heeft recht op een overnachting. Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen moet dat in een fatsoenlijke accommodatie zijn. Daarnaast heeft u recht op de wettelijke compensatie voor de vertraging. Vergoeding voor een vervelende ervaring, zoals een nachtje horrorhotel, is moeilijker te krijgen, legt Jeanine Janssen uit. “Er zal sprake moeten zijn van een vastgestelde psychische stoornis die aantoonbaar samenhangt met dit voorval. En dat is een bijna onmogelijke opdracht.”
TUI Nederland baalt
Woordvoerder Petra Kok van TUI Nederland betreurt de gang van zaken. Dit had volgens haar nooit mogen gebeuren. “We willen niet dat mensen – al helemaal niet met kinderen – op een luchthaven blijven hangen. We zoeken altijd een overnachtingshotel, van een goede standaard. Maar we wisten niet dat dit zo slecht was. Het was hoogseizoen en hier waren we blij mee. Maar hadden we geweten dat het zo zou zijn, dan hadden we het niet gedaan.” TUI onderneemt stappen om het vervelende gevoel bij haar klanten weg te nemen.
Deze vakantieproblemen gebeuren het vaakst
Wilt u weten wat de meest voorkomende vakantieproblemen zijn en hoe u deze kunt voorkomen? Lees dan dit artikel.