Vishandelaren houden zich niet aan etiketregels zegt Consumentenbond
Van de Nederlandse viswinkels en viskramen houdt 99 procent zich niet aan de etiketteringsregels. Dat zegt de Consumentenbond na eigen onderzoek. Zonder deze informatie kunnen klanten geen goede keuze voor duurzame vis maken. Toezichthouders van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) moeten strenger controleren dat verkopers hun klanten goed informeren.
Regels niet nageleefd
Visverkopers in Nederland zijn volgens EU-regels verplicht de exacte naam van de vis te vermelden. Ook moeten ze zeggen hoe en waar deze vis is gevangen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat slechts 1 van de 97 bezochte vishandelaren zich aan deze regels houdt. Volgens de bond hebben consumenten die informatie nodig om te kunnen bepalen of een vis duurzaam is of niet.
Onderzoek Consumentenbond
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat een derde van de visverkopers geen vitrinekaartjes gebruikt. De helft die dat wel doet, zet daar onvoldoende informatie op. Ongeveer een kwart van die kaartjes vermeldt alleen het herkomstgebied van de vis. Slechts 10 procent van de vishandelaren meldt de vangst- of kweekmethode. En slechts 6 procent noemt op de kaartjes de exacte naam van het dier. Ook de onderzoekers van de Consumentenbond die in de winkel anoniem vragen stelden over duurzaamheid, kregen vaak onvoldoende informatie.
Reactie branchevereniging
Brancheorganisatie Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) geeft toe dat het beter kan met die etiketten. Het is volgens VNV-voorzitter Adriaan van Moort geen onwil van de visverkopers. Maar voldoen aan de wetgeving is lastig. “Informatie over de vangstmethode is niet altijd beschikbaar. Daarnaast werkt de detailhandel met veel kleine partijen vis, die in allerlei combinaties worden aangeboden. Dat maakt de informatieplicht erg foutgevoelig en administratief ingewikkeld”, zegt de voorzitter.
Reactie viskopers
De Consumentenbond deed ook een enquete onder consumenten. Bijna de helft van de ondervraagden zegt dat informatie over duurzame vis hun aankoop beïnvloedt. Zo’n 70 procent van de visverkopers zegt regelmatig vragen over duurzaamheid te krijgen. De VNV merkt ook dat er steeds vaker vragen zijn over de herkomst van de vis. “We gaan nog nadrukkelijker inzetten op het verstrekken van informatie en visspecialisten zo nodig ondersteunen bij verbeteringen”, aldus Van Moort.
Bron: ANP
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Als ze alles moeten labelen, wordt de vis onbetaalbaar,
Stop toch eens met de producten te labelen, het is bijna niet meer te lezen, en de meeste info is niet relevant
Het wordt ook veel duurder