‘Misleidende’ Roombeter moet uit schappen, beslist rechter
Voedingsbedrijf Upfield mag de plantaardige boter van zijn merk Blue Band niet op de markt brengen onder de naam ‘Roombeter‘. Dat heeft de rechtbank in Utrecht dinsdag 23 juli 2024 bepaald. Volgens de rechter handelt Upfield in strijd met Europese regelgeving. Die schrijft voor dat de benaming ‘room’ alleen mag worden gebruikt om zuivelproducten aan te duiden.
Roombeter is geen roomboter
Al in 2023 schrijft Meldpunt over de vele klachten over Roombeter. Consumenten geven bij de redactie aan het product misleidend te vinden. De NVWA buigt zich ook dan al over de zaak en legt een waarschuwing op. Maar nu is de zaak aangespannen door de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO). Die eist een verbod op het gebruik van de productnaam Roombeter, omdat Upfield deze gebruikt voor een plantaardig product, geen zuivelproduct. Upfield stelt echter dat met de naam, in combinatie met overige vermeldingen, niet wordt “aangegeven, geïmpliceerd of gesuggereerd dat het een zuivelproduct betreft”. Zo valt op de verpakking te lezen dat het om een “100 procent plantaardig alternatief voor roomboter” gaat.
Uitspraak rechtbank
De rechter gaat echter niet mee in het verhaal van Upfield. Hij beveelt het bedrijf de verkoop van de producten onder de naam Roombeter binnen 3 maanden te staken “en gestaakt te houden”. Als Upfield dat niet doet, volgt een dwangsom van 5000 euro voor iedere dag dat het product buiten de gestelde termijn op de markt is. Daarbij geldt een maximum van 250.000 euro.
Meest misleidende product van 2023
Organisatie foodwatch roept Roombeter vorig jaar nog uit tot meest misleidende product. De eerste ‘e’ in de naam van Roombeter is namelijk zo ontworpen dat de letter precies lijkt op een o. Daarom weten consumenten niet of ze roomboter of een alternatief kopen, zo stelt foodwatch destijds.
Reactie Blue Band
Blue Band laat aan het ANP weten dat nog “alle details van het teleurstellende vonnis” bestudeerd worden, maar dat gehoor gegeven wordt aan de uitspraak van de rechter. “Blue Band gelooft niet dat via de rechter keuze voor de consument beperken, de juiste weg is. Wij vinden dat consumenten tegenwoordig goed geïnformeerd zijn en altijd goed in staat zijn gesteld om de plantaardige aard van ‘Blue Band Roombeter‘ te herkennen”, aldus het bedrijf.
(Bron: ANP, NRC, Archief. Foto: ANP)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Dit herinnert me aan een candybar die heel vroeger te koop was onder de naam “Butterfinger”. De vulling was een soort bladerig praline, maar er zat helemaal geen boter in. Daarom hebben ze de naam moeten wijzigen in “Betterfinger”. Dat spul is al heel lang uit de schappen verdwenen.