Elektrische fiets is duurder in onderhoud en verzekering: dit kunt u (zelf) doen
De e-bike is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Maar we moeten nog erg wennen aan de verschillen met de gewone fiets. Los van de hogere snelheid en het gemak, is er nog meer anders. Hij is onderhouds- en diefstalgevoeliger. De verzekering wordt duurder. Wat heeft u zelf in de hand?
Dure elektrische fiets vraagt om zuinigheid en geregeld onderhoud
Er zit meer op, dus kan er ook meer stuk gaan aan een elektrische fiets. Daarom is hij duurder in onderhoud dan uw oude stalen ros die louter op spierkracht draait. Een beetje zuinig zijn op uw dure rijwiel ligt daarom voor de hand. Laat uw fiets niet omvallen. Daar kan de motor slecht tegen. De accu kan er ook een mankement door oplopen, soms zelfs met brand tot gevolg. Leg thuis de accu altijd droog weg. Pomp de banden af en toe eens op. Zet de fiets bij stevige zon in de schaduw. Dat kan een hoop schade schelen. De accu’s zijn namelijk erg temperatuurgevoelig.
En smeer eens in de zoveel tijd die ketting van uw e-bike eens. Laat hem niet verroesten, wat gauw gebeurt zonder kettingkast. Al dit soort handelingen verlengt de levensduur van uw fiets aanzienlijk. Een jaarlijkse onderhoudsbeurt bij een fietsenmaker werkt uiteindelijk kostenbesparend. Vergeet ook niet een regelmatige schoonmaakbeurt. Hoe vuiler, hoe sneller uw fiets stukgaat.
Verzekering duurder en introductie van eigen risico bij e-bike
Niet alleen de e-bikes zelf worden duurder, maar de verzekering ervan ook. Daarom worden er strengere eisen gesteld vanwege het toenemende risico op diefstal. De kans dat dieven er met uw aantrekkelijke elektrische fiets van doorgaan, is de afgelopen 3 jaar met 41 procent gestegen volgens marktleider ANWB. Het OM heeft de aandacht voor dit soort diefstal verhoogd. Verzekeraars reageren hierop door premies te verhogen en het eigen risico in te voeren (ANWB) of dat laatste te overwegen (Univé).
ANWB en Univé reageren verschillend op veranderende situatie
De ANWB heeft per 1 maart de verzekeringsvoorwaarden voor e-bikebezitters aangescherpt:
- Premies zijn verhoogd.
- Een 2e slot met een bepaald keurmerk is verplicht. 1 slot is echt niet genoeg. Het bekende beugelslot aan het frame bij het achterwiel kan eenvoudig met een Poolse sleutel worden opengewrikt.
- Een eigen risico van 5 procent van het aankoopbedrag is ingevoerd.
- Voor fietsen duurder dan 4.500 euro is een track-and-trace systeem verplicht. Met een GPS-tracker kunnen experts uw gestolen e-bike terugvinden, zegt ook de Fietsersbond.
- Bij diefstal moeten polishouders bewijzen dat hun fiets goed op slot stond. Dat gebeurt door vooraf de slotnummers te registreren en na diefstal 2 sleutels van beide sloten te overleggen.
Univé pakt het iets anders aan. Sinds september 2023 experimenteert het met een vrijwillig eigen risico. Dit kan 100, 250 of 500 euro bedragen, in ruil voor een lagere premie. De mogelijkheid van een standaard eigen risico is een overweging voor de toekomst. De verzekeraar communiceert dat het aantal gestolen e-bikes waarvoor het moest uitkeren, de afgelopen 4 jaar bijna is verdrievoudigd.
Verzekeraars verwachten meer van klanten met een elektrische fiets
Uit bovenstaande nieuwe verzekeringsvoorwaarden kunnen we dus vaststellen dat klanten worden geacht hun e-bike voortaan beter te beveiligen. Dat extra slot maakt diefstal minder gemakkelijk voor de dief. Een andere tip om zo simpel mogelijk fietsendiefstal te voorkomen, is het beugelslot in de positie direct naast het ventiel op slot te zetten. Openbreken met geweld resulteert dan automatisch in een vervelende lekke band door een gebroken ventiel. Daar zit een fietsendief ook niet direct op te wachten. Meer algemene tips om fietsendiefstal tegen te gaan kunt u hier lezen.
Als extra aanbeveling moet de elektrische fietser de accu verwijderen, wanneer de fiets wordt geparkeerd. Die accu is namelijk een gewild object voor dieven, want die is los verhandelbaar en brengt veel geld op.
Verzekering van fatbikes is al afgeschaft
De ANWB en andere grote verzekeraars verzekeren fatbikes al langer niet meer vanwege het extreem hoge diefstalrisico. In Amsterdam was op het moment van die verregaande beslissing de diefstalkans voor fatbikes 90 procent.
(Bron: ANWB, Univé, AD, ANP, NOS, archief, MAX Vandaag, Vakantieman. Foto: Shutterstock)
Fatbikes worden door vele diefstallen onverzekerbaar voor ANWB