Autoverzekering afsluiten? Let vooral goed op en lees alles!
Het zal u gebeuren: u koopt een nieuwe auto en sluit daarvoor een Allrisk verzekering af. Dan wordt een paar jaar later uw auto gestolen. U brengt uw verzekeraar op de hoogte maar die komt plots met informatie waardoor zij vinden dat ze u niets hoeven te betalen. Die informatie halen zij van uw polis, vanuit de polisvoorwaarden en van hun eigen site. Informatie waar u of overheen gekeken heeft of die voor meerdere uitleg vatbaar is. En dan belandt u in een strijd met uw verzekeraar. Hoe kunt u dit voorkomen?
Autoverzekering afsluiten? Leg dit vast
Het belangrijkste bij het afsluiten van een autoverzekering is dat u de polisvoorwaarden goed leest. En dat u informatie op de site van de verzekeraar goed leest en het liefst bewaart als schermafbeelding. Want wat vandaag op de website staat, staat er morgen of over een jaar mogelijk niet meer. Terwijl u uw keuze heeft gemaakt op basis van de informatie die op dat moment beschikbaar is. Bewaar daarbij als het kan ook het webadres van de plek waar u de informatie heeft gelezen. En hou voor u zelf bij wanneer u wat gelezen heeft, dan staat u later niet met lege handen.
Beroep u op opgenomen gesprek
Bedrijven en organisaties nemen doorgaans gesprekken op, niet alleen voor kwaliteitsdoeleinden maar ook om later terug te kunnen luisteren als er discussie ontstaat over wat er besproken en afgesproken is. In principe hebben organisaties en bedrijven een informatieplicht om u te informeren over wat er met zo’n gesprek gebeurt. En kunt u om inzage vragen. Dat kan gaan om een kopie van het gesprek, een in tekst uitgewerkt gesprek of u kunt het gesprek ter plekke gaan beluisteren. Bij discussie over wat afgesproken is, is het immers ook in uw belang om exact te horen wat u enkele jaren geleden te horen kreeg en wat u daar zelf op aangaf. Zo’n gesprek kan letterlijk betekenen dat u iets wat u nu niet vergoed kreeg van uw verzekering, alsnog vergoed krijgt.
Controleer de afspraken
Zodra u een autoverzekering heeft afgesloten, lees dan ook goed na of alles klopt op de verzekeringspolis die u ontvangt. Staat alle informatie op de polis, staat er extra informatie op waarover u nog vragen heeft. Bel dan nogmaals met uw verzekering, en vraag om opheldering. Nog beter is het om dit per mail te vragen, zodat u altijd een schriftelijk antwoord heeft, met daarbij de datum dat u dit ontvangen heeft.
Kijk uw polisvoorwaarden na, dat is even een klus maar dat loont later zodra u misschien een beroep moet doen op uw autoverzekering. Is alles helder in de polisvoorwaarden? Staan er voorwaarden in die op verschillende manieren uit te leggen zijn? Een voorbeeld is dat u een alarmsysteem moet installeren bij een auto vanaf een bepaalde waarde. Daarbij kan er staan dat u een bepaald type alarmsysteem moet installeren. Maar mocht onduidelijk zijn wat u zelf moet doen aan beveiliging, vraag dit dan alsnog na bij uw verzekering.
Wanneer schade vergoed?
Check uw verzekering vooral ook goed op die punten waarin u bijvoorbeeld schade wilt claimen. Wanneer krijgt u alles vergoed, wanneer niets en wat moet u doen bij schade of diefstal? U moet vaak aan allerlei voorwaarden voldoen wil u uw schade kunnen claimen. Dat kan zijn op tijd de schade melden, niet alvast laten repareren maar alleen na overleg met en toestemming van uw verzekeraar. Kortom, een verzekering is noodzakelijk maar verzeker uzelf ervan dat u er ook een beroep op kunt doen. Check dus alle informatie van de verzekeraar, zowel de website, het polisblad als de polisvoorwaarden. En als u belt, schrijf dan mee met het gesprek, zodat u weet wat er besproken is. Mocht u er niet uit komen met uw verzekeraar, dan kunt u dit onder andere voorleggen bij het Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, of aan de rechter. Een rechtsbijstandverzekering kan u daarbij helpen.
Tienduizenden Toyota’s kwetsbaar voor diefstal binnen een paar minuten
Foto: Shutterstock