Weer minder en kortere treinen: meer klachten bij Rover
Het probleem van treinuitval, vertraagde, te korte en bomvolle treinen wordt almaar groter. Reizigersorganisatie Rover heeft nog nooit meer meldingen van NS-reizigers ontvangen over oktober dan in september. Rover-directeur Freek Bos, onlangs nog te gast bij Meldpunt, gaat op de kwestie in.
Hoezo is dat bijzonder?
Waarom is dat zo bijzonder om meer klachten over treinen en de NS te krijgen in oktober dan in september? “Normaal gesproken vertoont september de jaarlijkse piek voor meldingen,” stelt Bos vast. “Bijna niemand is meer op vakantie en studenten beginnen aan hun studie, vaak nog zonder een kamer te hebben gevonden. In oktober haken de eerste studenten al af en hebben sommigen wel al een kamer gevonden. En de herfstvakantie valt in die maand. Normaliter leidt minder reizen tot minder klachten. Maar nu niet.”
Nummer 1 probleemtraject Amersfoort – Zwolle
Er is dus duidelijk iets aan de hand wat zorgt voor meer klachten dan normaal. Allereerst kijkt Bos naar de lastigste trajecten op dit moment. “Op nummer 1 staat zonder enige twijfel Utrecht – Amersfoort – Zwolle. De reizigers hebben er alle begrip voor dat er door een incident met een hoogspanningskabel geen treinverkeer mogelijk is tussen Dronten en Lelystad. Maar dat de NS niet alleen met minder, maar ook met kortere treinen gaat rijden, dát wil er niet in bij de treinreizigers.”
Kortere treinen
“Kijk, we krijgen in totaal zo’n 2.800 klachten binnen in oktober (tegen ruim 1.700 in september),” gaat Bos verder. “600 van die meldingen gaan over het traject Amersfoort – Zwolle. 10 procent daarvan gaat over de ‘kortst mogelijke trein’ die de NS inzet. Dat is eenvoudig op te lossen. Maak die trein wat langer en iedereen kan zitten. We weten dat de NS het wijt aan personeelstekort. Op een langere (intercity) trein moeten namelijk 2 conducteurs en die zijn er niet.”
“Omdenken”
Bos pleit voor een beetje “omdenken” bij de NS ten gunste van de klant. Daarom herhaalt hij wat hij in de uitzending bij Meldpunt al zei: “In tijden van krapte is 1 conducteur prima.”
Nieuwe dienstregeling treinen
Slechts 1 conducteur op de trein lijkt voor de reiziger de ideale oplossing te zijn. Want door het blijvende personeelstekort komt er vanaf 7 november weer een nieuwe aanpassing in de dienstregeling van NS. Dit betekent dat er opnieuw minder en kortere treinen zullen rijden. Ook in de spits. Hierdoor kan het voorkomen dat reizigers vaker moeten overstappen en te maken krijgen met langere wachttijden. De NS verwacht dat dit vooral in de spits, avonden en weekenden het geval zal zijn.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Vervelend probleem maar toch vooral een “randstad probleem”. Hier in het oosten van het land is jaren geleden (Rutte-1) al het OV al zo’n beetje wegbezuinigd (onrendabele lijnen).