Waarom fietsknooppunten soms niet kloppen (en waar u dat kunt doorgeven)
Bij het maken van (langere) fietstochten kan het heel handig zijn een route met fietsknooppunten te volgen. Soms blijken die routes echter niet helemaal te kloppen. Hoe kan het dat bordjes soms verdwijnen of er opeens andere nummers dan verwacht op het bord staan?
Fietsknooppunten zijn er sinds 1999
De fietsknooppunten zijn sinds 1999 in ons land te vinden. Ze zijn oorspronkelijk het idee van de Belgische mijningenieur Hugo Bollen. Hij heeft het netwerk bedacht na de sluiting van de mijnen waar hij gewerkt heeft. In 1999 zijn de 1e knooppunten in Limburg verschenen en andere provincies zijn gevolgd, met Flevoland als laatste toevoeging. De knooppunten zijn te vinden op plekken waar 2 of meer paden elkaar kruisen en worden beheerd door een recreatieschap of een routebureau. Ze zijn te herkennen aan de witgroene bordjes, met daarop een omcirkeld cijfer.
Waarom fietsknooppunten soms niet kloppen
De infrastructuur in ons land is continu in ontwikkeling. Er komen steeds weer nieuwe wegen, fietspaden, bruggen of zelfs complete woonwijken bij. Zo kan het gebeuren dat er bordjes ontbreken of nummers niet langer kloppen en de bestaande route eigenlijk niet meer geschikt is. Vaak wordt dit uiteindelijk wel weer rechtgetrokken door het verantwoordelijke recreatieschap of een routebureau, maar daar kan enige tijd overheen gaan. De veranderingen in de verschillende netwerken worden namelijk meestal in 1 keer bijgewerkt.
Zelf melden mogelijk
Het netwerk van fietsknooppunten in Nederland wordt door zo’n 40 verschillende eigenaren beheerd. Er is geen landelijke organisatie die erachter zit, maar als u zelf een melding wilt doen over een fout in het netwerk, is dat wel mogelijk. Dit kan bij het Meldpunt Routes, een samenwerking tussen het Landelijk Fietsplatform en Wandelnet. Het meldpunt heeft als doel om meldingen over recreatieve routes makkelijk te melden, te behandelen en op te lossen. Ook beschadigde bordjes kunt u melden.
Bron: MAX Vandaag