Vrijwillige keuring van caravans brengt noodzaak van Europese regels aan het licht
Op basis van een steekproef bij zo’n 3.000 caravans, zegt brancheorganisatie BOVAG bezorgd te zijn over de staat waarin caravans verkeren in ons land. Alhoewel er geen keuringsplicht bestaat, toont de test met een vrijwillige keuring door eigenaren zelf aan dat 30 procent van deze caravans zonder reparatie eigenlijk ‘afgekeurd’ zou moeten worden. Waarom bestaat er dan geen verplicht APK voor caravans?
Steekproef veiligheid van caravans
Van de 3.022 caravans uit de steekproef (2022) van BOVAG kwamen er 917 niet door de keuring heen. “En dan hebben we het dus over caravans die op vrijwillige basis gekeurd zijn,” zegt Stijn Oosterhoff, woordvoerder van BOVAG. “Wat betekent dat dan voor al die andere caravans die niet zijn onderzocht…” Met andere woorden: dit is nog maar het topje van de ijsberg. Er zijn nog veel meer caravans met gebreken die gewoon achter de wagen gespannen worden voor de zomervakantie. Tijdens corona zijn heel veel caravans aangeschaft. Die markt is nu een beetje tot rust gekomen.
Wat mankeert zo’n afgekeurde caravan?
Wat waren de meest geconstateerde defecten?
- Het remsysteem (60 procent): de losbreekkabel, remmen of de stabilisator
- De gasinstallatie (15 procent)
- Het onderstel (12 procent): assen, versleten schokbrekers of de banden
Het hoogst was het afkeuringspercentage onder caravans tussen de 30 en 40 jaar: 46 procent. Bij exemplaren tussen de 10 en 20 jaar was dat een gemiddelde percentage van 30 procent afkeur.
Mogelijke gevolgen van gebreken
Caravans die niet aan de eisen voldoen, kunnen bijvoorbeeld door slechte remmen of banden gaan slingeren. Dat is niet alleen gevaarlijk voor de bestuurder van de auto en de inzittenden, maar zeker ook voor andere weggebruikers.
Wat kunt u zelf doen aan de veiligheid van uw caravan?
Oosterhoff zegt dat caravaneigenaren zelf onderzoek kunnen doen naar de veiligheid. “De banden, gasslangen en kabels nalopen bijvoorbeeld, kan iedereen gemakkelijk zelf doen. We raden verder aan om elke 2 jaar een vakman naar de caravan te laten kijken. Dat levert behalve veiligheid ook een stukje gemoedsrust op.”
Waarom is er geen keuringsplicht voor caravans?
“Een keuringsplicht is een lastig onderwerp in de branche,” zegt Oosterhoff. “In principe zijn wij voor een periodieke keuring voor alles wat op wielen rijdt. Maar daar zijn wel Europese regels voor nodig.” Zo is de APK voor personenauto’s er destijds immers ook gekomen. “Maar zo lang die Europese regels er nog niet zijn, sturen wij aan op de eigen verantwoordelijkheid van de caravaneigenaar.” Dat levert de schrikbarende cijfers op, waar BOVAG zich nu zo bezorgd om maakt.
Wie is verantwoordelijk voor APK-keuringen?
In ons land is de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer, een naam die in onbruik is geraakt) verantwoordelijk voor APK-keuringen van personenauto’s, bussen en vrachtwagens. APK’s aan personenauto’s gebeuren onder toezicht van de RDW bij door hen gecertificeerde garagebedrijven. APK’s aan bussen daarentegen voert het RDW zelf uit.
Persvoorlichtster Thérèse de Vroomen bevestigt dat Europese regels vooralsnog ontbreken voor een verplichte APK voor caravans. “Dat is een zaak voor de politiek. Pas als er bij meerdere Europese lidstaten de behoefte ontstaat voor een dergelijke keuring, kan zoiets van de grond komen. Dat is een politieke keuze, ook omdat niemand de burgers onnodig op kosten wil jagen. Eerst moet er het gevoel zijn dat het iets bijdraagt aan veiligheid en duurzaamheid.” Bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat volgen ze de discussie van een afstand met belangstelling.
Gebruikte cijfers zijn gebaseerd op de keuringsdata volgens het Amtek-systeem van Aboma uit 2022, toen in totaal 50.000 caravans de BOVAG-onderhoudsbeurt ondergingen.
Slingeren met de caravan: dit veroorzaakt het en zo voorkomt u het
(BOVAG, ANP, RDW, Minsiterie van Infrastructuur & Waterstaat. Foto: Shutterstock)