Voorkom dat u geweigerd wordt in het vliegtuig: lees deze tips
Het is een groeiend probleem in de luchtvaart: onhandelbare passagiers. Luchtvaartmaatschappijen hebben het recht om een passagier van een vlucht te weigeren. In dit artikel leest u op welke gronden airlines u mogen weigeren en wat u kunt doen om dit te voorkomen.
Bemoei je er niet mee
Dat je snel geweigerd kan worden, merkt Bernard Koch afgelopen juli als hij op het punt staat om met Transavia te vertrekken (zie uitzending van 8 november 2024). Bij de gate krijgt hij het aan de stok met één van de medewerkers van grondafhandelaar Viggo. Een vrouw voor hem zou een te grote koffer hebben en moet hiervoor bijbetalen. Meneer Koch ziet dat dit onterecht is, waarop hij van de medewerkster een briefje ontvangt met daarop een laatste waarschuwing.
Hij verfrommelt het papier en maakt hier een opmerking over. Maar dat laat de medewerkster niet over haar kant gaan. Ze besluit dat meneer Koch niet mee mag op de vlucht. Reden: meneer zou een bedreiging zijn voor de veiligheid van passagiers en medewerkers in het vliegtuig. En als het grondpersoneel denkt dat hiervan sprake is, dan mogen zij passagiers weigeren. Dus volg vooral de instructies van het personeel op. Want het grondpersoneel mag dit soort beslissingen zelfstandig maken. En ze hoeven dit dus niet met collega’s te overleggen.
Pas op met alcohol
In de cabine is het protocol net iets anders. Gaan passagiers hier over de schreef, dan wordt de situatie voorgelegd aan de gezagvoerder. En deze heeft het laatste woord. De meest voorkomende reden dat passagiers vervelend worden, is alcohol. Dit zegt de woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Cabinepersoneel (NVC). Wees u er van bewust dat de luchtdruk in het vliegtuig zo is, dat u sneller dronken wordt. Geen alcohol drinken, is daarom het beste advies.
Check de voorwaarden
Een airline mag u of uw bagage dus weigeren als u zich niet aan de richtlijnen houdt. In de voorwaarden van de maatschappij waarmee u vliegt, vindt u de gehele lijst van situaties waarbij ze u kunnen weigeren. Zien ze dat u rookt op de luchthaven of aan boord? Dan kan u ook de toegang ontzegd worden. Hetzelfde geldt ook als u in het bezit bent van drugs.
Ook passagiers die dreigende, beledigende, discriminerende, obscene of onzedelijke taal gebruiken of dit gedrag tonen jegens een lid van het personeel, grondpersoneel of andere passagiers, lopen het risico dat ze niet mee mogen op de vlucht. En ook als u een strafbaar feit hebt gepleegd tijdens het boekingsproces, het incheck- of instapproces, of op de luchthaven of aan boord van het vliegtuig, dan kan dat een reden zijn dat u geweigerd wordt.
Zwarte lijst
Wordt u geweigerd, dan kan een vliegmaatschappij u daarna op de zwarte lijst zetten. Dit betekent dat u een bepaalde periode niet mag vliegen. De maatschappij bepaalt hoe lang dit is. Als dit gebeurt, moet de vliegmaatschappij u hiervan op de hoogte stellen. Bent u het niet eens met het feit dat u geweigerd bent of op de zwarte lijst staat? Ga dan in bezwaar bij de desbetreffende maatschappij. Als ze uw bezwaar afwijzen, dan kunt u uiteindelijk nog naar de rechter.
Voorkom gezeur
De juiste voorbereiding kan veel gedoe voorkomen. Op de website van Schiphol vindt u een volledig overzicht van wat u wel en niet als handbagage mag meenemen in het vliegtuig. Handbagage moet ook de juiste afmetingen hebben. En deze afmetingen zijn door verschillende maatschappijen in 2024 aangepast. Check de voorwaarden van de maatschappij waarmee u vliegt dus extra goed voordat u uw koffers in gaat pakken.
En denk er ook aan dat u de juiste documenten op zak heeft. Er zijn landen waar u alleen wordt toegelaten als uw paspoort nog minimaal een half jaar geldig is. De echtparen Fricke en Dekker komen er vlak voor vertrek achter dat geldigheid van hun paspoort binnenkort verloopt. Zij regelen op het allerlaatste moment met spoed een noodpaspoort, maar worden tot hun grote verbazing daarmee alsnog geweigerd op de vlucht.
Doe een melding
Als u te maken krijgt met zo’n weigering om aan boord te mogen gaan, kunt u een melding doen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat kan via het formulier Melding klacht naleving passagiersrechten door luchtvaartmaatschappij. Dat verloopt het best op een laptop of tablet (maar niet op een smartphone).
Dit kunt u doen tot 1 jaar na de vlucht. De ILT kan op basis van meerdere meldingen optreden tegen luchtvaartmaatschappijen, bijvoorbeeld door een boete op te leggen. Het doel van het optreden van de ILT is dat de luchtvaartmaatschappij de rechten van passagiers (beter) gaat naleven.
Oproep
Ook onze MAX ombudsman Jeanine Janssen komt graag in contact met passagiers, die vinden dat ze onterecht zijn geweigerd op een vlucht. Gebruik hiervoor dit emailadres: meldpunt@omroepmax.nl.
(Foto: MAX/Shutterstock)