Vanavond op tv: Ouderen vaker verkeersslachtoffer
Verkeersdeelnemers op leeftijd raken steeds vaker betrokken bij ongevallen en de komende jaren zal dat verder toenemen. Zowel op de fiets als in de auto gaat het vooral mis bij onoverzichtelijke kruisingen waarbij de bestuurder veel informatie tegelijk moet verwerken en ook moet handelen, zegt het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek SWOV.
Meer ouderen in het verkeer
De komende jaren zal het aantal oudere verkeersdeelnemers sterk toenemen. De SWOV becijfert dat senioren een verhoogd overlijdensrisico hebben in het verkeer. In het afgelopen jaar steeg het aantal dodelijke fietsongelukken ons 70-plussers met 68 procent. De belangrijkste oorzaken zijn hun grotere fysieke kwetsbaarheid en functiestoornissen. Vaak gaat het mis bij complexe verkeerssituaties, zoals bij het linksaf slaan op onoverzichtelijke kruisingen. Ouderen hebben hier, zowel op de fiets (of e-bike) als in de auto relatief vaak moeite mee omdat het lastiger wordt hun aandacht te verdelen tussen verschillende deeltaken.
Verwerken
Op het fietspad van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam komt Rob Klunne (64) met zijn e-bike ten val en verwondt zijn hoofd. Truus Stomphorst (87) heeft in haar auto grote moeite met verkeersdrukte, helemaal in het donker bij slecht weer. Neuropsycholoog Mark Tighelaar legt uit waarom het oudere brein drukke verkeerssituaties minder goed kan verwerken. Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland vertelt hoe ouder worden en aan het verkeer deelnemen toch verantwoord samen kunnen gaan.
Loyaliteit
Eind deze maand vervalt de loyaliteitsbonus van ING. Het gaat om een extraatje van vaak duizenden euro’s dat trouwe hypotheekklanten in de loop der jaren hebben opgebouwd. Bij verhuizing krijgen zij hiermee korting op de hypotheekrente van een nieuwe hypotheek bij ING. Maar op 1 januari staat het saldo van deze bonus bij iedereen weer op nul. Dit tot groot ongenoegen van trouwe klant Pascal Frehé uit Huizen.
Mag ING de loyaliteitsbonus afschaffen? En zou het op zijn minst niet redelijk zijn als klanten een fatsoenlijk alternatief wordt geboden? MAX Ombudsman Rogier de Haan zocht het uit.
Bekijk deze televisie-uitzending van Meldpunt 11 december om 19.20 uur op NPO2.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De meeste mensen met een e bike rijden als gekken, ze hebben zeeën van tijd maar toch nog snel even voor je langs rijden zodat je vol in de ankers moet.
Ja dat gaat dan ook regelmatig fout.
Het verkeer is erg druk geworden dat kun je niet meer vergelijken met 30 jaar terug.
Die e bikes gaan gewoon te hard, 15 km is al hard zat. En een helm plicht zou ook wel kunnen helpen.
Ik zie ook regelmatig mensen zonder licht fietsen hoogst irritant, donker gekleed en dan ook zonder licht. Moet je van dat grijze natte weer hebben dan vraag je om moeilijkheden.
Automobilisten die overdag het licht geen eens aan hebben, absurd gewoon!
Doe je dat niet voor je zelf doe het dan voor je medeweggebruikers.