Registeren Inloggen

Van gewone fiets naar een e-bike? Let hierop bij aanschaf en rijden

Het is geen rakettenwetenschap, maar een e-bike kopen vraagt wel om enige informatie. En voordat u erop wegrijdt, zijn er ook nog wel enkele zaken om goed rekening mee te houden. Lees de tips hier.

1. Kies een e-bike die bij u past

Koop niet zomaar een e-bike. Ze verschillen echt enorm van elkaar. Hoogte en snelheid zijn instelbaar natuurlijk. Maar er is zoveel meer om op te letten. Laat u daarom goed voorlichten. Als u moeilijk ter been bent, is een fiets met een lage instap verkieslijk. Maak anders een testritje om het zeker te weten. Koop niet per se dezelfde fiets als uw partner. “His and hers” mag er dan leuk uitzien, maar uw persoonlijke eisen kunnen heel erg van elkaar verschillen. Houd daar daarom rekening mee.

2. Goede afstelling: zadelhoogte, stuurafstand en bandenspanning

Te hoog zitten op een e-bike, is vragen om problemen. Stel uw zadel daarom goed af, zodat u ook bij een noodstop op tijd uw voet op de grond kunt zetten. Neem pedalen met een ruwer oppervlak, waar uw voeten tijdens het rijden niet zomaar afglijden.

Vaak zie je ouderen rijden op de elektrische fiets met het stuur te ver van zich af, soms wel op armlengte. Daar wordt uw ritje niet veiliger op. Stel deze stuurafstand daarom ook goed af. Doe het zelf of laat het de fietsenmaker voor u doen. Let bij de aanschaf ook op het soort banden. Brede banden zijn een betere keuze op hogere leeftijd, simpelweg omdat ze meer grip geven als u in de berm terechtkomt. En als u vertrekt voor een ritje, check dan ook de bandenspanning. Bij glad weer mogen uw banden best iets zachter zijn dan op een zomerse dag. Ook dat zorgt voor meer grip.

3. Eet voor uw rit

Met een lege maag aan een fietstocht beginnen, valt niet aan te raden. Dan kunt u namelijk eerder duizelig worden. Drink nooit alcohol voor u op pad gaat.

4. Draag een helm

Weleens van uw fiets af gevallen, zo op uw hoofd? Dat kan zeer pijnlijk zijn en grote gevolgen hebben. Veel hersenletsel komt voor bij ouderen door een valpartij van de e-bike. Wielrenners dragen bijna allemaal een helm. Ze rijden ongeveer even hard als e-bikes, gemiddeld zo’n 25 kilometer per uur. Bescherm u daarom ook door een helm te dragen. Overigens is de helmplicht-discussie nog volop bezig. De snelheid een stuk naar beneden bijstellen, helpt trouwens ook heel goed.

5. Opstappen is het grootste uitkijkmoment

Wist u dat de meeste ongelukken gebeuren tijdens het op- en afstappen? Elektrische fietsen wegen namelijk veel meer dan een gewoon exemplaar. U kunt door het zware motorblok bij te haastig op- en afstappen zomaar kantelen met fiets en al. Zorg dat uw ondersteuning zo laag mogelijk staat of uit, want anders vloert u uzelf al voordat u goed en wel zit. Nog iets om goed op te letten: vertrek nooit in een te hoge versnelling. Als u (te) snel wegfietst, ligt u zo op straat. Schakel daarom ook terug bij afremmen.

6. Niet steppen!

Als aanvulling op het bovenstaande: fiets nóóit ‘steppend’ weg. Er zijn mensen die hun ene voet alvast op het pedaal zetten, en met hun ander de fiets steppend op gang brengen. Vervolgens slingeren ze hun ‘stepbeen’ over het zadel om zo weg te rijden. Niet doen bij de e-bike! Want met die snelheden is een valpartij haast onontkoombaar. Het beste is eerst veilig op te stappen, te gaan zitten, beide voeten op de grond te houden, en dán pas te gaan rijden.

7. Rij niet te snel

Waarom zou u moeten racen? Rij niet te snel. Ook andere weggebruikers, zoals voetgangers, kunnen uw snelheid maar moeilijk inschatten. Kies de snelheid die het beste bij u past. Op een gewone fiets reed u altijd ergens tussen de 15 en 18 kilometer per uur. U kunt uw e-bike op deze veilige snelheid instellen. Ga gerust eerst eens goed oefenen op een rustige plek om het hele proces onder de knie te krijgen. Op de Routeplanner van de Fietsersbond kunt u deze routes vinden. Deze bond organiseert ook cursussen voor e-bikers. Neem les als u nog wat onzeker bent op dit nieuwe vervoersmiddel.

8. Rem op tijd af

Denk vooruit aan het gevaar, dat om elke hoek gluurt. Kijk goed voor u. Zijn er paaltjes op het fietspad? Rem dan op tijd af. Doe dat ook als u een stoplicht of een kruising nadert. Ook hier geldt: oefening baart kunst. Oefen daarom het remmen.

9. Let op bij het inhalen

Inhalen kan gevaarlijk zijn. Dat geldt voor de e-biker die zelf iemand wilt passeren maar ook voor de e-biker die ingehaald wordt. Wat de eerstgenoemde categorie betreft: kijk eerst goed over uw schouder, of in de bijgeleverde spiegel. Is het veilig? Neem dan pas het initiatief, en waarschuw degene die u wilt passeren eerst door te bellen. Desnoods 2 keer. Sommige mensen reageren niet logisch op uw gebel en wijken uit in de verkeerde richting. Daardoor kan er juist een aanrijding ontstaan. Wie zelf voorbij wordt gereden op een e-bike, moet ook goed in zijn spiegel kijken. Kijk of u wat meer naar de kant moet sturen, maar kijk ook uit dat u niet te dicht bij de stoeprand komt. Want dat kan u ten val brengen.

Houd er verder rekening mee dat uw eventuele fietstassen breed kunnen zijn. Dat vraagt om een ruime afstand bewaren bij het passeren. Wie alleen op zijn oren vertrouwt, kan een misrekening maken.

10. Belaad uw fiets niet te zwaar

Over fietstassen gesproken: zorg dat u niet te zwaar beladen fietst. Op elke e-bike staat MTT aangegeven. Deze afkorting staat voor het ‘maximaal toegestane totaalgewicht’. Dat is inclusief uw eigen lichaamsgewicht. Er zijn overigens e-bikes te koop die wat meer kunnen hebben.

11. Kijk uit in de bocht

Rem altijd vóór de bocht en trap niet bij in de bocht. Want anders vliegt u de bocht uit.

12. Onderhoud uw fiets regelmatig

Een jaarlijkse onderhoudsbeurt verhoogt uw veiligheid. Vooral remmen, versnellingen en de accu laten nalopen is belangrijk. In de winter kunt u uw accu beter binnen of in de schuur leggen. Zo gaat die langer mee. Laden van de accu in huis kan gevaar opleveren door kortsluiting, gevolgd door brand.

13. Wees hoorbaar en zichtbaar

E-bikes zijn zowat geruisloos. Laat u daarom goed horen en zien. Zoals gezegd: gebruik uw bel wanneer nodig. Geef duidelijk de richting aan door uw hand uit te steken. En gebruik een goede verlichting.

Waarom bestaan er zoveel verschillende accu’s voor de elektrische fiets?

(Bron: archief, ANWB, Fietsersbond, Consumentenbond, NRC, Inshared. Foto: ANP)

 

Geef een reactie