Registeren Inloggen

Thuis een laadpaal installeren en eventueel zelfs commercieel exploiteren; zo rendabel is dat

Een laadpaal thuis kan een uitkomst zijn. Welke regels gelden hiervoor? En ligt het anders als u er over denkt die paal ook zelf commercieel te gaan exploiteren? Want dat is een opkomend verschijnsel.

De laadpaal thuis voor eigen gebruik: tips voor installatie

De meest gebruikelijke variant van de laadpaal thuis is die voor eigen gebruik. Als particulier is er geen probleem. Dan mag u zonder enige beperkingen een laadpaal plaatsen op eigen terrein.

Uiteraard moet u wel voldoen aan de wettelijke veiligheidsvereisten. De kabels en stekkers moeten het wel aankunnen. Brandgevaar ligt bij dit soort zaken altijd op de loer. Uitkijken dus. Volg deze tips:

  • Schakel een erkend installateur in. Bij Techniek Nederland zijn er lijsten beschikbaar.
  • De installateur plaatst een nieuwe aparte groep in uw meterkast. De kabel zal na graafwerk ondergronds op zijn plek komen.
  • Kies tussen een laadpaal aan de muur of een staande op uw tuinpad.
  • Maak een goede inschatting van de afstand tussen laadpaal en meterkast. Dat komt tot uiting in de kosten voor de kabellengte en de het uitgraven.
  • Er is de keuze tussen gewone (6-8 uur laden) en snelladers (klaar in een halfuurtje), die duurder zijn
  • Zorg voor onderhoud op gezette tijden.

Veel bedrijven maken al gebruik van eigen laadpalen. Volgens MKB-brandstof kan dat al vanaf 1.695 euro. Vaak rijden ondernemers zakelijk en privé op de zelfopgewekte stroom.

Verdient u de aanschaf snel terug? Slim laden helpt

Voor veel mensen is de vraag of de laadpaal zich snel terugverdient een belangrijke overweging bij de aanschaf. Dat ligt er maar aan welk type u koopt en hoe en hoe vaak u hem gebruikt.

Maar wie slim laadt, kan tegenwoordig geld verdienen. Bij deze vorm van laden gaat u op een bewuste manier om met de stroomvraag en de ruimte op het elektriciteitsnet. Bij drukte op het net, moet u dan niet laden. Doe dat liever buiten de piekuren. Maak zoveel mogelijk gebruik van groene stroom. Bij sommige energieleveranciers krijgt u een vergoeding voor zo’n flexibele opstelling

Het is enigszins vergelijkbaar met de nieuwe praktijk rond de thuisbatterij, die overtollige zonne-energie opslaat. Energiebedrijf Eneco doet momenteel een proef voor het op afstand aansturen van de batterij, met een beloning voor flexibele klanten. Het stroomnet wordt er een stuk stabieler van.

Publieke laadpaal voor uw huis

In plaats van uw eigen laadpaal te laten installeren op eigen terrein, kunt u natuurlijk ook bij uw gemeente vragen om voor uw deur een publieke laadpaal te plaatsen. In dat geval zult u er wel rekening mee moeten houden dat iedere andere eigenaar van een stekkerauto daar gebruik van kan maken. Die paal is dan niet alleen voor u bedoeld. En het parkeervak is niet exclusief voor u. Over te lang parkeren bij een laadpaal of door benzineauto’s op die plek bestaat soms trouwens ook onduidelijkheid. De rechter heeft geoordeeld dat dat in principe mag, “zo lang het parkeergeld maar is betaald.” Het is pas verboden als helder is aangegeven dat alleen stekkerauto’s daar mogen staan.

Zelf uw laadstation beginnen? Dit is ervoor nodig

Weleens erover nagedacht om bij uw eigen huis een laadstation voor elektrische auto’s te beginnen? Het gebeurt steeds vaker en het kan heel lucratief zijn ook. Wat komt er allemaal bij kijken?

Op het moment dat u andere chauffeurs op uw terrein toelaat om te laden, dan verandert uw laadpaal in een openbare laadpaal. Die moet vindbaar zijn voor autorijders in apps. Een vergunning is dan wel noodzakelijk. Verder moet die paal op eigen grond op een gemakkelijk bereikbare plaats staan.

Een nieuwe trend lijkt het om een snellaadstation in de eigen voortuin te beginnen. Dat vergt uiteraard wel enige investering. Behalve de installatie van de laadpalen is er ook voldoende parkeerruimte nodig. Wie het goed aanpakt, zorgt ook voor een wachtruimte voor de automobilist en zijn passagiers. Een toilet zal ook geen overbodige voorziening zijn, net als een picknicktafel en de mogelijkheid van een leenfiets. De eerste exploitanten van deze particuliere laadstations zijn heel tevreden met de verdiensten en denken al aan uitbreiding, zo bericht de Telegraaf in juli 2024. Energie kan afkomstig zijn van eigen zonnepanelen of apart ingekocht bij een energieleverancier.

(Bron: De Telegraaf, MKB-brandstof, Engie, Zonneplan, Eneco, archief. Foto: Shutterstock)

Vergoeding voor thuisbatterij om stroomnet te ontlasten: Liander en Eneco starten proeven

Geef een reactie