Registeren Inloggen

Reizen met een beperking. Deze hulpmiddelen zijn er

Het is belangrijk dat iedereen probleemloos kan reizen met het OV. Er zijn de afgelopen jaren al flink wat maatregelen getroffen om dit mogelijk te maken. In dit artikel staan enkele hulpmiddelen, die reizen voor mensen met een beperking een stuk eenvoudiger maken.

Toegankelijkheid OV voor mensen met een beperking

Op dit moment is bijna ieder perron al drempelvrij te bereiken en zijn er extra brede poortjes voor rolstoelen en scootmobiels. Volgens Dagmar Heijsteeg van Stichting Ieder(in), netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte, is het ook van belang dat perrons en treinvloer op gelijke hoogte zijn. Zo is een zelfstandige instap mogelijk. “Als je in een rolstoel of scootmobiel zit, heb je reisassistentie nodig als het verschil tussen trein en perron te hoog is. Met een brug word je dan in de trein geholpen. Door onder andere verzakkingen van perrons is dat op veel plekken nog noodzakelijk.” ProRail is in heel Nederland bezig om perrons op te hogen waar nodig.

Liften en roltrappen moeten werken

Liften en roltrappen zijn ook van groot belang bij het toegankelijk houden van het openbaar vervoer. Bent u op een station en is er geen werkende lift én geen werkende roltrap? In dat geval kan u bellen met de NS Klantenservice (030 235 7822) om te zoeken naar een oplossing. Dit kan betekenen dat u een station eerder uitstapt en uw reis afmaakt met een taxi. ProRail betaalt dan de kosten als u reist met een beperking.

OV-Begeleiderskaart en reisassistentie voor mensen met een beperking

Met een OV-begeleiderskaart mag u één begeleider gratis met u laten meereizen in de trein, metro, tram en bus. Dat is erg fijn als u de hele reis begeleiding nodig heeft. Als u enkel hulp nodig heeft bij het in- en uitstappen in de trein, kunt u gratis gebruikmaken van NS reisassistentie. Deze service is dag en nacht aan te vragen, dus ook voor nachttreinen. U kan dit aanvragen via de website van NS of telefonisch. In 2025 moet op alle stations assistentie beschikbaar zijn voor mensen met een beperking.

Geleidelijnen en braille

U vindt op alle stations geleidelijnen naar de kaartautomaat, de OV Service en de poortjes. Op deze in- en uitcheck poortjes staat ook een braillepictogram en de trapleuningen naar de perrons zijn ook voorzien van braille. Heijsteeg: “We moeten ons als maatschappij meer bewust worden van het belang van het vrijhouden van de geleidelijnen. Als er maar één kleine onderbreking is, dan is er al een probleem voor iemand die visueel beperkt is.”

Heeft u toch een klacht?

Gaat er toch iets niet goed tijdens uw reis? Meld dit dan eerst bij de betreffende vervoerder. Als u er niet uitkomt, kunt u terecht bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer of de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. In november 2022 heeft Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) met regionale bestuurders, OV-bedrijven en spoorwegbeheerder ProRail een akkoord afgesloten om het openbaar vervoer (OV) toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.

(Bron: NS, Connexxion, Stichting Ieder(in), ProRail. Foto: MAX)

Akkoord: OV toegankelijker voor mensen met beperking

Geef een reactie

Reacties (3)

    Defecte liften en roltrappen: wie regelmatig op station Blaak komt, kan het niet ontgaan zijn. De roltrappen zijn al maandenlang kapot en datzelfde geldt soms voor de liften. Wie met een kinderwagen, rolstoel of krukken beneden staat, is dan aan het lot overgeleverd. Nu zegt ProRail toe de defecte liften te gaan fiksen en te onderzoeken hoe het kan dat de liften soms niet werken. Al kan dat wel nog even duren. https://openrotterdam.nl/roltrappen-station-blaak-al-maandenlang-defect-prorail-en-ns-weten-van-niets/

    Station Maarssen niet toegankelijk voor mensen met een beperking, lift én roltrap kapot. https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3659202/station-maarssen-niet-toegankelijk-voor-mensen-met-een-beperking-lift-en-roltrap-kapot

    Liften en roltrappen zijn soms maandenlang kapot door tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail. Uit een ronde van AT5 langs Amsterdamse treinstations blijkt dat er op zeven stations meerdere defecten zijn. Dit maakt reizen voor mensen met een beperking veel lastiger. Zo ook voor Eric Groot Kromelink, die in een rolstoel zit. “Een lift is altijd te lang stuk, want je hebt hem nu nodig.” https://www.at5.nl/artikelen/220490/liften-en-roltrappen-op-stations-regelmatig-kapot