Registeren Inloggen

Reactie GreenCityTrip op klacht over gestrande nachttrein in uitzending 13 september 2024

Dennis van den Wijngaard en zijn vriend Kevin boeken via reisorganisatie GreenCityTrip een pakketreis naar Praag inclusief tickets voor de nachttrein van vervoerder European Sleeper. Helaas krijgt de trein net over de Duitse grens pech. Midden in de nacht staan ze uren stil op het perron van Bad Bentheim. Als ze de reisorganisatie bellen voor hulp en bijstand, worden ze doorgestuurd naar de vervoerder. Meldpunt legt de zaak voor aan MAX Ombudsman Jeanine Janssen. GreenCityTrip reageert.

 

GreenCityTrip reageert

Reisorganisatie GreenCityTrip geeft een reactie op de uitzending van Meldpunt: “GreenCityTrip vindt het vervelend dat de communicatie rondom de ontzettend vervelende situatie, die zich voltrokken heeft, niet optimaal is gebleken. Vanzelfsprekend heeft meneer recht op een volledige terugbetaling van de reissom én de extra gemaakte kosten, want men boekte tenslotte een pakketreis. Dit was anders geweest als meneer een los treinkaartje zou hebben gekocht. GreenCityTrip ontvangt normaliter van European Sleeper terugkoppeling over hoe de afhandeling heeft plaatsgevonden.”

“Omdat meneer nooit meer heeft gereageerd op het verzoek van European Sleeper om zijn bankrekeningnummer te verstrekken, is de afhandeling stil komen te staan. Hierdoor heeft GreenCityTrip ook geen signaal ontvangen over de nog terug te betalen reissom aan meneer. ​Naar aanleiding van dit voorval zullen wij onderling evalueren hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden, bijvoorbeeld door de communicatie anders in te richten of nog nadrukkelijker bij reizigers aan te geven wat de werkwijze is. Het is voor reizigers juist voordelig om een pakketreis te boeken omdat veel dan goed geregeld is door de reisorganisatie. Dat is in dezen ook zo, echter is dat helaas onvoldoende duidelijk overgebracht. De terugbetaling is heden alsnog verwerkt.”

Reactie Jeanine Janssen

MAX ombudsman Jeanine Janssen is klip en klaar in haar reactie: “Het betreft hier inderdaad een pakketreis en meneer heeft recht op teruggave van de hele reissom. Hij is immers nooit op de plaats van bestemming aangekomen. Ook mag hij de kosten declareren die hij heeft gemaakt om weer thuis te komen.”

Over het weerwoord van GreenCityTrip is Jeanine kritisch: “Uit de mailwisseling blijkt dat er meerdere malen met meneer is gecommuniceerd dat hij geen recht had op terugbetaling van de reissom. Wel kon hij de kosten van een nieuw kaartje naar Praag krijgen, maar deze had hij nooit gekocht omdat hij besloot om terug naar huis te reizen. Meneer heeft zelf meerdere malen met GreenCityTrip contact opgenomen met de vraag of zij hem de gemaakte reissom en onkosten terug konden betalen. Maar ik ben blij dat GreenCityTrip dit voorval gaat evalueren. Laten we hopen dat dit deze situatie daarmee nooit meer voorkomt.”

De uitzending over dit onderwerp kunt u hier bekijken. Lees hier meer over bestemmingen van nachttreinen in Europa.

(Foto: MAX)

Geef een reactie