Registeren Inloggen

Ook elektrische rijders betalen nu wegenbelasting: maar prijs aan de laadpaal is nog steeds vaak kwestie van geluk of pech

Ook bezitters van een elektrische auto betalen tegenwoordig motorrijtuigenbelasting (MRB, ook wel wegenbelasting genoemd). Per 1 januari 2025 is hun belastingkorting van 100 naar 75 procent gegaan. In 2025 betalen ze dus 25 procent van het reguliere bedrag, maar dat percentage gaat de komende jaren verder oplopen. Daarnaast zijn er veranderde belastingregels, die gevolgen hebben voor aanbieders van publieke laadpalen (en dus voor EV-rijders). Maar er zijn grote verschillen tussen én binnen gemeentes.

EV-rijders betalen voortaan MRB en krijgen geen subsidie meer

De aanschaf van een elektrische auto (EV) is jarenlang gestimuleerd, door een vrijstelling van de MRB. Maar die vrijstelling wordt de komende jaren dus stapsgewijs afgebouwd. Vanaf 1 januari 2025 betalen EV-rijders 25 procent van de reguliere wegenbelasting, voor het bezit van hun auto. Van 2026 tot 2029 zal dit 75 procent zijn, na 2030 zelfs de volle mep.

Hoe hoog het bedrag in uw geval is, hangt af van het gewicht van uw auto en de provincie waar u woont. Dit is nadelig voor EV-rijders, want elektrische auto’s zijn zwaarder dan benzineauto’s, ook al stoten ze minder uit. Daarnaast is kort voor de jaarwisseling de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) al komen te vervallen. Want sinds 27 december 2024 kunt u geen subsidie meer aanvragen, voor de aanschaf van een nieuwe of tweedehands EV.

Hoe wordt de prijs aan de laadpaal bepaald?

En als u al langere tijd een elektrische auto heeft, bent u dan veel duurder uit? Dat hangt er maar net van af wat voor laadpaal u gebruikt. 3 factoren spelen hierin een rol. Ten eerste: heeft u een thuislaadpaal of moet u bij een publieke laadpaal opladen? Ten tweede zijn er in elke gemeente meerdere aanbieders van laadpalen, die elk hun eigen tarieven bepalen. Daarom kan het gebeuren dat u bij de ene publieke laadpaal 30 cent per kilowattuur (kWh) betaalt en aan de andere kant van de straat het dubbele. Ook zijn laadpalen bij ondergrondse parkeergarages vaak goedkoper dan boven de grond. En ten derde speelt het beleid van de gemeente een rol. Er kan bijvoorbeeld een maximaal tarief voor laadpalen binnen de gemeentegrenzen gelden.

Thuisladen vaak voordeliger dan publiek laden

Als u de mogelijkheid heeft om thuis een laadpaal te plaatsen, bent u meestal voordeliger uit, ook al moet u dan MRB betalen. U betaalt namelijk dezelfde tarieven als voor uw overige elektriciteitsgebruik. “Met behulp van zonnepanelen, dynamische energiecontracten en eigen stroomtarieven kan dit extra voordelig uitpakken”, aldus Sjors ten Tije, woordvoerder van Vereniging Elektrisch Rijden. Maar gebruikt u een publieke laadpaal, dan kunt u net geluk of pech hebben, afhankelijk van uw woonplaats en de dichtstbijzijnde publieke laadpalen in uw buurt.

Extra belastingmaatregel, is die al wel doorberekend of nog niet? U kunt pech of geluk hebben

Volgens onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders is 1 op de 5 EV-rijders aangewezen op publieke laadpalen. Zij hebben geen geld of ruimte voor een eigen laadpaal, omdat ze bijvoorbeeld in een appartementencomplex wonen. Voor hen wordt de factor pech of geluk nog doorslaggevender. Er zijn namelijk verschillende aanbieders van deze publieke laadpalen, met elk hun eigen tarieven. Daardoor zijn er ook grote verschillen in tarieven, tussen én binnen steden.

“Verschillende aanbieders hebben op verschillende momenten contracten afgesloten, tegen verschillende tarieven. Dat is echt een oerwoud”, vat Ten Tije samen. “Vooral in de steden bent u heel erg gebonden aan waar u überhaupt kunt laden. Daar heeft u een parkeervergunning voor een bepaald gebied. Dan kunt u de auto niet in een ander gebied opladen, waar misschien wel goedkopere laadpalen staan.”

U kunt net de pech hebben dat u in een dure gemeente woont. Of zelfs in een dure straat. En om het verhaal nog complexer te maken: per 1 januari 2025 is er een belastingkorting voor aanbieders van laadpalen komen te vervallen. Die aanbieders betalen dus meer belasting, wat mogelijk doorberekend wordt in de tarieven die de consument betaalt om de auto op de laden. De ene aanbieder van laadpalen heeft de extra belastingen al wel doorgerekend, de andere doet dat (nog) niet. Op die manier blijven de prijsverschillen voor de consument in stand. “Hopelijk trekken al die prijzen binnenkort meer naar elkaar toe. Maar ja, er is nu wel die afbouw van de belastingkorting, die gaan mensen wel voelen in de portemonnee”, aldus Ten Tije.

Grote prijsverschillen bij laadpalen in Nederland

De ontwikkeling van de tarieven is sowieso tamelijk onvoorspelbaar. Dat blijkt wel uit onderzoek van vergelijkingssite LaadpasTop10. In de Groningse gemeente Westerwolde is het gemiddelde laadtarief bijvoorbeeld 60,3 cent per kWh, terwijl dit in september 2024 nog 48,6 cent per kWh is. En in Hardenberg (Overijssel) is het gemiddelde juist sterk gedaald in vergelijking met een half jaar geleden, van 68,5 cent naar 55,8 cent per kWh. Tegelijkertijd zijn er in deze zelfde gemeente uitschieters van enerzijds 7,4 cent én 1,042 euro per kWh.

Heeft elektrisch rijden nog wel toekomst?, hebben wij ons in oktober 2024 al afgevraagd, gelet op de belasting- en subsidiemaatregelen die inmiddels doorgevoerd zijn. “Elektrisch rijden is nog steeds de toekomst, maar kent momenteel wel een aantal hobbels”, aldus Ten Tije. Een nieuwe elektrische auto aanschaffen is minder aantrekkelijk geworden, vanwege de MRB en het wegvallen van subsidies. Wat dat betreft is het vergelijkbaar met de aanschaf van zonnepanelen. De meest gunstige periode om over te stappen is voorbij, maar het blijft een investering waar u op de lange termijn de vruchten van kunt plukken.

Maar voor degenen die al een EV hebben, is het er niet overzichtelijker op geworden. Nu kunt u nog geluk of pech hebben, met een goedkope of dure laadpaal in uw straat. Want misschien heeft de aanbieder in uw straat de extra belastingen nog niet doorberekend. Maar de bestaande prijsverschillen tussen thuisladers en publieke laders zijn er dus nog steeds. “Die kloof wordt steeds groter en oneerlijker”, stelt Ten Tije.

(Bron: Archief, MAX Vandaag, MAX vakantieman, Algemeen Dagblad, LaadpasTop10, ANWB, Omroep Zeeland, BNR Nieuwsradio, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, LaadstationInstalleren.nl, Independer. Foto: Robin van Lonkhuijsen/ANP)

Geef een reactie

Reactie

    Tja als de overheid geld nodig heeft verhogen ze maar en wordt het nog vaak over de balk gegooid. En wat te denken over de btw??? je betaald btw over btw over btw. Is net de bloemenhandel gaat ook enkele keren over de kop. Maar als inwoners geld tekort hebben…. dan beroof je toch een bank heb je in iedergeval onderdak.