Ik ben door private lease mijn schadevrije jaren kwijt
Als u toe bent aan een nieuwe auto, dan kunt u er één kopen, maar tegenwoordig kunt u er ook één leasen. Dit heet ‘private lease’ en wordt steeds populairder. Het is een soort abonnement: u betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik, de auto blijft eigendom van de leasemaatschappij. Handig dus, maar dat private lease ook nadelen kan hebben, ondervond de heer Driessen.
42 jaar zonder schade
Sinds zijn achttiende rijdt de heer Driessen auto, en in de 42 jaar die daarop volgen rijdt hij nooit schade. Voor deze vlekkeloze staat van dienst wordt de heer Driessen beloond met een maximale no-claimkorting. Daardoor is hij per maand maar 20 euro aan verzekeringspremie kwijt.
Volle mep aan premie betalen
Vijf jaar geleden besluit de heer Driessen het eens over een andere boeg te gooien. Het is weer tijd voor een nieuwe auto, maar deze keer gaat hij voor private lease. Lekker makkelijk, en ook leuk: een keer geen tweedehands model, maar een gloednieuwe auto. Vijf heerlijke – en wederom schadevrije – jaren volgen. Het is wel duur, en daarom koopt de heer Driessen hierna toch weer zelf een auto. Terug bij zijn oude verzekeraar wacht hem een nare verrassing: 47 schadevrije jaren blijken in rook te zijn opgegaan. De heer Driessen moet de volle mep aan verzekeringspremie betalen. Verontwaardigd belt hij naar ons spreekuur. Mag hem zomaar 47 jaar schadevrij rondrijden worden afgepakt?
Wég schadevrije jaren
Het korte antwoord is: ja, dat mag. Na het beëindigen van uw autoverzekering zijn de opgebouwde schadevrije jaren bij de meeste verzekeraars nog drie jaar geldig. Om te weten hoeveel schadejaren u als bestuurder opbouwt, noteren verzekeraars dit in een centraal systeem, de Roy-data. Bij private lease loopt de verzekering via de leasemaatschappij. En niet elke leasemaatschappij is aangesloten op Roy-data. Zo ook niet die van de heer Driessen. Er ontstond daardoor een gat van vijf jaar in zijn autorij-cv. En daardoor waren alle opgebouwde schadevrije jaren kwijtgespeeld.
Nu bieden leasemaatschappijen hier wel een handreiking voor. Aan het einde van de leaseperiode kan je om een leaseverklaring vragen. Daar staat onder meer in of je schade hebt gereden. Maar: niet alle verzekeraars accepteren dit voor het bepalen van de no-claimkorting.
Dit zijn onze tips
Staat u dus op het punt om privé te gaan leasen, ga dan eerst na of de leasemaatschappij is aangesloten op Roy-data. Is dat niet het geval, vraag dan om een leaseverklaring. Check vervolgens welke verzekeraar deze verklaring accepteert, zodat u de no-claimkorting kunt voorzetten als u zelf weer een auto koopt.
En de heer Driessen? Natuurlijk vroeg hij een leaseverklaring op. Maar ondanks zijn smetteloze rijgedrag kreeg hij zijn no-claimkorting niet volledig terug. Wel kwam zijn verzekeraar hem tegemoet met een gedeeltelijke premiekorting. Eind goed, half goed.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Tijdens een private-lease betaalt men ook een behoorlijk groot deel aan verzekeringspremie (=verdisconteerd in het leasebedrag).
I.i.g. veel meer dan dezelfde auto verzekeren tegen maximale no claim korting.
Dagmar
Wat ik bijzonder vind, is dat bij dergelijke adviezen nooit wordt gesproken van hoe makkelijk je je schadevrije jaren bij private lease kwijtraakt. De ene aanbieder is strenger dan de andere, maar het komt erop neer dat de leasemaatschappij veel eerder overgaat tot reparatie van een schade, terwijl een particulier een dergelijke schade niet zou laten repareren. Ik heb het niet eens over echte deuken, maar een schaafwondje hier en daar, schade aande velgen, gaatje in de bekleding etc. Het is goed dat men met roydata begint te werken, maar als je steeds 4 schadevrije jaren verliest, en je eigen risico, is het nog steeds niet handig. Dit is de reden waarom ik er zel niet aan begin. Een maatschappij heeft een mooie folder online staan met wat wel en niet als schade wordt gezien, maar er blijven genoeg dingen over die ik zelf nooit zou laten repareren.
Met private lease geef je dus wel je portemonnee aan iemand anders.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Allemaal flauwe kul. Ik werd door de ANWB gelokt door een actie veilig rijden. Ik was met mijn 73 jaren best benieuwd naar mijn rijgedrag.
Voor ik die verzekering afsloot had ik 4 jaren een auto geleaset.
Mijn verzekering werd netjes aangenomen en er werd al het afgesproken bedrag van mijn rekening gehaald, maar drie maanden later kwamen ze met de smoes dat de lease jaren niet meetellen en dat mijn premie van € 39,00 naar € 120,00 zou gaan en dat de maanden daarvoor alsnog in rekening werden gebracht.
Mijn probleem heb ik bij de laatste verzekeringsmaatschappij neer gelegd, teven had ik ook een bewijs van die verzekering hoeveel jaren ik schadevrij had gereden toen ik de verzekering had opgezegd.
Deze maatschappij, Centraal beheer adviseerde mij om een copy van hun schrijven te sturen en een verklaring van het bedrijf waar ik geleaset had.
Nu ben ik verzeker met al de opgebouwde schadevrije jaren.
De ANWB heb ik altijd als een zeer betrouwbaar bedrijf gezien, dit is nu heel sterk veranderd.
Nu neem ik niet meer blindelings aan wat de ANWB schrijft of zegt.