Heeft elektrisch rijden nog wel toekomst?
Het is de afgelopen maanden veel in het nieuws geweest: de maatregelen rond het elektrisch rijden. De aanschaf-subsidies komen te vervallen en de motorrijtuigenbelasting wordt stapsgewijs verhoogd. Ook op andere manieren is het elektrisch rijden in het nieuws. Zo kampt Volkswagen met problemen wegens tegenvallende verkopen en komt er een importheffingen op Chinese elektrische auto’s. Is het voor de consument nog wel aantrekkelijk om over te stappen naar de elektrische auto?
Van stimuleren naar bestraffen
Het regeerakkoord van het nieuwe kabinet Schoof is klip en klaar: vanaf 2025 is er geen overheidssubsidie meer voor de aanschaf van een elektrische auto. Er gaat zowel een streep door de subsidie voor nieuwe auto’s, nu nog 2.950 euro, als voor tweedehandsauto’s, nu nog 2.000 euro. Dat voelt als een ontmoedigingsbeleid. Want de auto wordt in aanschaf én gebruik veel duurder, waardoor overstappen van een benzineauto niet aantrekkelijk is en de huidige eigenaren met hoge kosten worden geconfronteerd.
De ANWB vindt dat de overheid van stimuleren naar bestraffen gaat: “Het verdwijnen van een aantal voordelen voor elektrische auto’s was al in een eerder stadium aangekondigd, maar nu blijkt dat het kabinet nog verder wil snijden in de voorgenomen compensatie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor het extra accugewicht in schone elektrische auto’s. Door terug te komen op eerder vastgelegde afspraken toont de overheid zich onbetrouwbaar en zorgt daarmee voor onzekerheid bij consumenten en bedrijven”, aldus ANWB-bestuursvoorzitter Marga de Jager.
Verkopen in EU sterk gedaald
Voor veel mensen is het elektrisch rijden zonder subsidies niet weggelegd. De aanschafprijzen liggen stukken hoger dan bij benzineauto’s en het aanbod op de tweedehandsmarkt is (nog) beperkt. De verkopen zijn in Europa enorm gedaald. Reden dat autofabrikanten zoals Volkswagen, die forse investeringen hebben gedaan om in deze transitie mee te gaan, in de problemen komen en mogelijk fabrieken moet sluiten en mensen ontslaan. Anderen, zoals Volvo, hebben hun toekomstplannen bijgesteld. Zo wilde de Zweedse autobouwer vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch aangedreven auto’s bouwen, maar zijn ze daar nu – door de veranderende marktomstandigheden – op terug gekomen. Ze blijven ook hybride auto’s bouwen: deels elektrisch en deels benzine.
In Nederland wel een -lichte- stijging
In Nederland is de situatie iets anders. Hier zijn de verkopen van elektrische auto’s de afgelopen periode licht gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Dit geldt ook voor de verkoop van hybride auto’s. Wel is er een verschil tussen de zogenoemde gewone hybride en de plug-in hybride auto. Namelijk: de gewone “hybride” kan niet worden opgeladen aan een stopcontact, de plug-inhybride – ook wel “plug-in” genoemd – wel. Maar de stijgende cijfers komen uit de periode voor de nieuwe toekomstplannen van het kabinet.
Kat uit de boom
Volgens Harm Zeven, expert elektrisch rijden bij de ANWB, is er een grote groep autorijders die de kat nog even uit de boom kijkt. “We zien nu dat heel veel mensen denken: ik rijd nog wel even door in mijn oude auto. Waarbij opgemerkt dat wij in Nederland sowieso al een van de oudste wagenparken binnen de EU hebben. Ze stellen de aankoop van een nieuwe auto nog even uit, gezien de onstabiele markt. Dat uitstel is begrijpelijk, maar is natuurlijk wel zonde van alle investeringen die inmiddels gedaan zijn in de infrastructuur van het elektrisch rijden. Nederland is binnen de EU een van de koplopers als het gaat om laadmogelijkheden bijvoorbeeld. En bovendien blijft het doel binnen de EU dat er vanaf 2035 geen auto’s meer verkocht mogen worden die nog CO2 uitstoten. Dus we hebben die impuls hard nodig om die doelen straks te halen.”
Bovendien is er een mogelijk nadeel van het blijven doorrijden in benzineauto’s. Namelijk: de te verwachten CO2 heffing. De EU heeft bepaald dat er vanaf 2027 een heffing voor de uitstoot van CO2 moet komen. Dit moet leiden tot een verhoging van de brandstofprijs van 11 (benzine) tot 13 cent (diesel) per liter.
Alternatieven
Wat zijn dan de alternatieven? Wellicht auto’s die rijden op waterstof en synthetische brandstoffen. Waterstofauto’s bestaan al lang, maar zijn nog niet zo populair. Dit komt doordat de auto in aanschaf, onderhoud en brandstof veel duurder is dan een auto die rijdt op elektriciteit. De overheid ziet waterstof wel als alternatief voor vrachtwagens en bussen.
Daarnaast zijn er ook mogelijkheden rond het zogenoemde e-fueling. Dit zijn synthetische brandstoffen die u kunt zien als een soort kunstmatige benzine of kerosine. Voordeel is dat u deze brandstof gewoon kunt tanken bij de huidige benzinepompen en u ook nog in de gewone benzineauto’s kunt blijven doorrijden. De ontwikkeling daarvan staat echter nog volop in de kinderschoenen. En of dit kans van slagen heeft is nog onzeker. Het maken van deze brandstof kost nu namelijk nog te veel om de commerciële markt warm te laten lopen.
Hoe zit het met een auto die volledig rijdt op zonne-energie? Ook dat is volop in ontwikkeling. De eerste auto’s met zonnepanelen zijn al op de markt, maar eigenlijk zijn het elektrische auto’s. Door de zonnepanelen wekt de auto energie op, waardoor u minder vaak hoeft op te laden.
Conclusie?
Voor nu kunt u ervan uitgaan dat elektrisch rijden de beste toekomst heeft. Maar wie weet wat de wetenschap ons allemaal brengt de komende jaren? Het ziet er in ieder geval wel naar uit dat fossiele brandstoffen straks echt verleden tijd zijn. Nog even als tip: u kunt nog tot vrijdag 27 december subsidie aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe of een tweedehands elektrische auto via de website van de Rijksoverheid: Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) (rvo.nl)
(Foto: Shutterstock)
Snel wezen, want de subsidiepot voor gebruikte elektrische auto’s voor 2024 raakt leeg
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat absoluut ontbrak in het item is een nuchtere berekening gebaseerd op PRIVÉ gebruik met een loopduur van minsten 6 jaar. Als gesteld is de zakelijke rijder nu de grootste afnemer, dat is niet de toekomst. Zelf rijden we al ruim 31/2 jaar een EV met een winter bereik van ca 310-330 / zomer 360 km, snelweg km’s bij hoofdzakelijk de middenstrook , Vca 110 km/uur. In de stad en max 70 km/h 380-400 km.
Kosten ca 6 ct/km. Onkosten voor onderhoud ca 400 Euro,
Naast de milieuwinst is dat gunstig en niet mogelijk met een benzine auto
Mijn leeftijd is 84 en heb een vrij ruime auto ervaring. Naast de EV rijden we een camper met 190 PK vrij forse afstanden en met een lichte motor die we meenemen het binnenland in. Uiteraard is de uit ontwikkelde verbrandingsmotor met z’n rendement van ca 25 % een doodlopend traject. De EV is een beter onderbouwd item waard dan u nu presenteerde.
Met vriendelijke groet Carel Blazer
T:0725012571
Wat ik in het verhaal miste is de Benzine auto met oplaadbare batterij (PHEV). Deze auto’s kun je voor korte(re) afstanden gebruiken als elektrisch. Als deze tekort schiet heb je de brandstofmotor. In mijn optiek ideaal. In de stad en korte afstanden elektrisch rijden, waarbij de accu thuis opgeladen kan worden aan het ‘normale’ stopcontact. Voor lange(re) afstanden de verbrandingsmotor. Geen gedoe bij laadstations maar gewoon thuis of regulier tanken. Als je zonnepanelen hebt rijd je korte(re) afstanden elektrisch zeer voordelig. En een bijkomend voordeel: Bij de meeste PHEV’s kun je gewoon een aanhanger of caravan trekken.