Registeren Inloggen

Elles de Bruin: waarom is het zo ingewikkeld om duurzame fietsverlichting te fabriceren?

Elles de Bruin schrijft iedere 2 weken een column over iets dat haar opvalt, dwarszit of wat ze simpelweg heeft meegemaakt. Deze week schrijft Elles over haar zoveelste fietslampje, en vraagt ze zich af of het allemaal niet wat duurzamer kan.

Het zoveelste fietslampje

Toen ik deze week in een groot warenhuis misschien wel mijn duizendste fietslampje in mijn leven kocht, dacht ik: waarom is het zo ingewikkeld om duurzame fietsverlichting te fabriceren? Ik heb ze in alle soorten en maten geprobeerd; grote koplampen, kleine koplampen, grote achterlichten en kleine achterlichten.

Verschillende soorten fietsverlichting

In het begin werkt het allemaal prima, maar uiteindelijk gaan de lampen altijd stuk. Vroeger, toen ik nog een verlichting had met een dynamo en kabeltjes, was de ergernis misschien nog wel het grootst. Die kabels gingen altijd stuk, je fiets viel om en het was weer bal. Toen die kleine plastic wegwerplampjes op de markt kwamen, leek me dat een positieve ontwikkeling. Maar die worden in de grote stad waar ik woon om de haverklap gestolen.

Is er niets beters te bedenken?

Nu hoor ik u zeggen, dan moet je ze van je fiets halen. Maar zo gedisciplineerd ben ik niet altijd. En ik vraag me ook vaak af, hoeveel van die plastic lampjes verdwijnen er eigenlijk in het afval? Is er nou echt niets beters te bedenken? En dan heb ik het nog niet eens over de veiligheid gehad; omdat de fietsverlichting bij veel mensen vaak kapot is, veroorzaakt dat natuurlijk gevaarlijke situaties in het verkeer.

Meer columns van Elles?

Elles haar column verschijnt iedere 2 weken in het MAX Magazine. Bent u benieuwd naar eerdere columns van Elles de Bruin? Hier kunt u ze terugvinden en op uw gemak lezen.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Fietsverlichting geschiedde vroeger met een dynamo tegen de band, en een draad naar de lampen: koplamp en achterlicht. Die draad eindigde altijd in een lus, dat vraagt om problemen (lostrekken). Het lampje was een gloeilampje, dat na enige tijd (altijd ongelegen) doorbrandde.
    Tegenwoordig: LED-verlichting, LED’s branden niet door, gaan 10.000 uur mee. Dynamo: niet nodig, koplamp en achterlicht hebben elk een batterij. Oké, af en toe batterij vervangen, kan je ook nog een oplaadbare voor nemen.
    Bevestiging aan de fiets: voor beide bestaat de klemuitvoering, die vraagt om diefstal. Niet nemen. Wat duurdere modellen schroef je stevig aan de stuurstang of de bagagedrager vast, die krijgt een onverlaat niet zo snel los.
    Voordeel van de LED-verlichting: blijft branden ook als je (even) stilstaat.