Waar is laadpaal en hoe duur is de stroom? In 2021 duidelijkheid.
U bent op zoek naar de dichtstbijzijnde laadpaal voor uw elektrische auto. Maar hoeveel kost het om uw auto daar op te laden? Dat moet vanaf 1 juli 2021 makkelijk te zien zijn.
Vrije laadpaal
Steeds meer mensen rijden in een elektrische auto en er komen ook steeds meer laadpalen bij. Maar waar vindt u die? Hoeveel kost het om daar uw auto op te laden en binnen hoeveel uur kunt u weer op pad? Met een benzineauto is brandstof tanken makkelijk. Want bij de pomp is meteen duidelijk waar u aan toe bent. Maar voor de elektrische rijder is het vaak niet zo makkelijk te achterhalen. Daar moet volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) verandering in komen. Zij wil aanbieders van laadpunten verplichten om deze informatie te delen.
Navigatie-apps
Op die manier krijgt iedereen toegang tot actuele informatie over beschikbare laadpalen en prijzen. Bijvoorbeeld in navigatie-apps, maar ook op websites die prijzen vergelijken. “Net als bij de benzinepomp zie je straks in één oogopslag wat het laden kost”, zegt staatssecretaris Van Veldhoven. “En je weet voordat je er naartoe rijdt of een laadpunt vrij is. Dat geeft zekerheid en vertrouwen.” Het ministerie wil dat de nieuwe regels in juli 2021 ingaan. Maar het plan moet nog wel besproken worden door de Tweede Kamer.
Echt zoeken
De Vereniging Elektrische Rijders krijgt regelmatig verbaasde vragen van leden die niet makkelijk kunnen zien wat laden kost. Voorzitter Koos Burgman: “De doorgewinterde elektrische rijder weet inmiddels zijn weg te vinden via verschillende apps. Maar voor mensen die net overgestapt zijn op een elektrische auto is het vaak echt zoeken. Nu er zoveel nieuwe elektrische rijders bijkomen is dit een stap die wat ons betreft niet snel genoeg kan worden gezet.”
Laadstress
Uit een onderzoek van de ANWB blijkt dat laadstress voor veel mensen een drempel is om elektrisch te gaan rijden. 20 procent van de Nederlanders vindt dat er te weinig laadpalen zijn. Zij zijn bang dat zij hun auto niet kunnen laden wanneer dat nodig is. Ook Enpuls constateert een groeiend tekort aan laadpalen. Enpuls is een onderdeel van netbeheerder Enexis deed hier onderzoek naar. In bijna 5000 van de ruim 13.000 buurten in Nederland staan publieke laadpalen. In die buurten woont ongeveer 70 procent van de Nederlandse bevolking, waardoor automobilisten steeds vaker mis grijpen. De meeste gemeenten plaatsen pas nieuwe laadpalen als autobezitters daar om vragen. Maar dat doen ze lang niet allemaal, aldus de onderzoekers.
Over de grens
Volgens het ministerie moeten er volgend jaar 1000 laadpalen per week bijkomen om het aantal elektrische auto’s bij te benen. Over de grens is het tekort aan laadpunten nog nijpender. Het ministerie werkt samen met 15 andere landen om informatie over laadpalen in Europa beschikbaar te maken. Die informatie zou dan ook in navigatie-apps toegankelijk moeten zijn. In de tussentijd biedt de ANWB op hun website een handig overzicht van het aantal laadpalen in de hele wereld.