Duitsland verzet zich niet langer: toch verbod op brandstofauto’s vanaf 2035
Het verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s door de Europese Unie vanaf 2035 kan toch doorgaan. Duitsland heeft zijn recente verzet alsnog opgegeven. Andere tegenstanders zijn met te weinig om de stemming nog te kunnen laten kantelen. Bekrachtiging door energie- en klimaatministers moet wel nog volgen.
Geitenpaadje voor duurzame brandstofauto’s
De late instemming met de klimaatmaatregel door Duitsland gaat wel gepaard met een ‘geitenpaadje’. In de regels moet namelijk ruimte worden gemaakt voor de ontwikkeling van auto’s op duurzame of eco brandstof. Daarbij doelen ze niet op auto’s die op waterstof kunnen rijden, want dat is weer een aparte categorie. Maar het duidt op zogenaamde e-fuels, een speciale categorie waarbij onder meer waterstof wordt gebruikt. Het zijn synthetische brandstoffen die met behulp van elektriciteit worden geproduceerd uit afgevangen koolstofdioxide of koolstofmonoxide. Dat gaat samen met waterstof, die verkregen is uit duurzame elektriciteitsbronnen zoals wind- en zonne-energie, of uit kernenergie. Deze e-fuels zijn licht omstreden omdat ze evenveel koolstofdioxide gebruiken als ze uiteindelijk uitstoten. Dus het milieu wordt er niet echt wijzer op. Tegenstanders noemen het een “uitstel van CO2-uitstoot.”
Voorlopig zijn er nog niet zo heel veel brandstofauto’s die op die e-fuels rijden, want het is een tamelijk ingewikkeld proces om dit door te ontwikkelen. De EU is bereid deze omweg in de regels te nemen voor deze zogenaamde ‘klimaatneutrale’ variant van de brandstofauto, die het eigenlijk niet echt is..
Tegenstemmers zijn met te weinig
Landen als Italië en enkele Oost-Europese landen, die ook ineens op het laatste moment dwarslagen, kunnen het algehele verbod op verbrandingsauto’s niet meer tegenhouden. Dat komt omdat ze simpelweg met te weinig zijn. De klimaat- en energieministers moeten het bij hun overleg in Brussel op 28 maart 2023 nog wel bekrachtigen.
De eerdere plotse ommezwaai van Duitsland viel vooral heel slecht in Scandinavische landen. Het Zweedse Volvo had al vol ingezet op de vergroening en zag al zijn inspanningen in gevaar komen door de onverwachte Duitse tegenstem, die nu echter van de baan is. De bouw van elektrische auto’s geniet in Noord-Europa al langer de voorkeur boven die van brandstofauto’s, waarbij hybride auto’s (half benzine of diesel, half elektrisch) de overgangsfase belichamen. Volkswagen, dochterbedrijf Porsche en Ferrari verwelkomen het compromis over het nieuwe akkoord van de EU-landen.
Steeds meer elektrische auto’s
Intussen wordt de elektrische auto alsmaar populairder. Zo vervangt deelauto-verhuurbedrijf Greenwheels de komende 3 jaar versneld zijn brandstofauto’s door elektrische modellen. Ook snellaadbedrijf Fastned groeit door de toename van elektrische auto’s. Dat brandstofauto’s steeds meer in de verdrukking raken, moge ook blijken uit recente jurisprudentie. Daarin veegt de (Europese) rechter de vloer aan met sjoemelsoftware in dieselauto’s, die een vertekend beeld van de CO2-uitstoot geven. Ook is er door de rechter vanwege dit vergrijp in Nederland al schadevergoeding toegekend aan een autokoper.
Europees Hof kent schadevergoeding toe bij ‘sjoemelsoftware’ in auto’s
(Bron: ANP, Rechtspraak, archief. Foto: Shutterstock)