Dit zijn de (nieuwe) verkeersregels in het buitenland
We gaan dit jaar meer dan andere jaren op vakantie met de auto. Voorbereiding is nu belangrijker dan ooit, want behalve de coronamaatregelen die per land verschillen zijn er ook nog ‘gewone’ regels waar u zich aan moet houden als u onderweg bent. En die zijn in 2020 soms net weer anders en het niet naleven ervan kan een behoorlijke boete opleveren. Samen met de ANWB, de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) en de Duitse autobond ADAC heeft het AD de belangrijkste (nieuwe) regels uitgelegd. Hieronder een korte samenvatting.
Op de Duitse wegen
Hoewel Duitsland geen snelheidsbeperking kent, geldt er een richtsnelheid van maximaal 130 kilometer per uur. Toch mag er op steeds meer plaatsen niet sneller dan 120 of 90 gereden worden. Houd u aan die snelheid. Want ook al lijkt Duitsland het land van de onbegrensde snelheden, als er een snelheidsbeperking wordt gegeven, dan wordt er ook gecontroleerd en beboet. Bij wegwerkzaamheden (baustelle) wordt extra streng gecontroleerd op de maximumsnelheid. Aangezien er momenteel veel wegwerkzaamheden zijn, is het raadzaam om wat extra tijd uit te trekken voor de reis door Duitsland. Een ander aspect waar streng op wordt gecontroleerd is bumperkleven, dus houd afstand op uw voorganger.
Milieuvignet voor Uwelt-zone
Onveranderd is het milieuvignet voor de zogeheten Umwelt-zone. De kleur van de sticker wordt bepaald door de uitstoot van uw auto. Kon u voorheen nog wel eens een stad in met een gele of rode sticker, tegenwoordig zijn eigenlijk alleen nog groene stickers in de steden toegestaan. De stickers kunt u kopen in de garages en stations van TÜV en Dekra in de steden waar het vignet van toepassing is, of via de ANWB. Berlijn en Stuttgart kennen beiden een dieselverbod voor een aantal trajecten. Het gaat uitsluitend om diesels met de Euronorm 4 of lager. Euronorm 5 en 6 vallen nog buiten de maatregel.
Reddingsstrook
In geval van nood bij een file of sterk vertraagd verkeer, geldt in Duitsland de regel dat een reddingsstrook gevormd moet kunnen worden. Deze zogeheten ‘rettungsgasse’ moet hulpdiensten de ruimte geven om sneller ter plaatste te komen. Houd hier dus rekening mee als u aansluit in de file. Rijdt u op de linker baan, blijf dan zoveel mogelijk links. Voor de midden- en rechterrijstrook geldt dat u zoveel mogelijk rechts op de baan moet rijden. Er moet te allen tijde ruimte voor de reddingsdiensten overblijven. Ook goed om te weten is dat het gebruik van radardetectieapparatuur verboden is. Dus ook apparatuur die waarschuwt voor flitspalen en trajectcontroles is niet toegestaan.
Op de Belgische wegen
Wie over de Belgische wegen rijdt, doet er goed aan om de snelheidsborden in de gaten te houden. Want onze zuiderburen kennen verschillende regels. Zo geldt er in Vlaanderen een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur buiten de bebouwde kom in plaats van 90. Houd de borden dus goed in de gaten.
Antwerpen en Brussel
Ook België kent milieuzones. Wie naar Brussel of Antwerpen gaat kan op de website van departement Vlaanderen controleren of de auto voldoet aan de gestelde emissie eisen. Voor Brussel gelden de regels niet alleen in de stad, maar ook voor de omliggende gemeenten. Op de website Low Emission Zone Brussel is te zien wat u moet doen.
Handen aan het stuur
Rijdt u door België, wees dan alert als u eet, drinkt, rookt of op een andere manier afgeleid bent van het rijden. Bestuurders moeten in België te allen tijde in staat zijn om het voertuig goed in de hand te hebben. U kunt dus een boete krijgen als u afgeleid wordt. En komt u in de file te staan of moet u wachten voor een overweg en is het warm buiten, zet dan de motor af. Het is verboden om de motor onnodig te laten draaien.
Op de Franse wegen
In 2018 heeft Frankrijk de maximumsnelheid op wegen buiten de bebouwde kom aangepast. Dat wil zeggen voor de wegen met 1 rijstrook in elke richting, zonder middenberm. Daar mag maximaal 80 kilometer per uur gereden worden. Voor wegen met 4 rijstroken, 2 in elke richting, geldt voor personenauto’s de maximum snelheid van 100 kilometer per uur. Deze wijziging zorgt nogal eens voor verwarring. Maar wees gewaarschuwd, want in de zomermaanden wordt streng gecontroleerd en dat kan een behoorlijke boete opleveren. Daarnaast kent Frankrijk regels als het gaat om de weersomstandigheden, want op alle wegen gaat er 10 tot 20 kilometer per uur af zodra het regent. Dus mag u op de snelweg 130 kilometer per uur, dan is dat bij regen nog 110 kilometer. Alleen binnen de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 50 kilometer per uur bij zowel droog als nat weer.
Milieuvignet
Ook de Fransen hebben het milieuvignet geïntroduceerd. U heeft het vignet op steeds meer plekken en in steeds meer steden nodig. Om in het centrum van Parijs te mogen rijden is alle dagen verplicht een vignet nodig. In andere steden is het soms afhankelijk van de luchtvervuiling op een bepaald moment. Welk vignet u op de auto moet plakken is afhankelijk van het type auto en de leeftijd ervan. U kunt op de website van het ministerie van Ecologische en Solidariteitstransitie, het ministerie dat verantwoordelijk is voor het verstrekken van de vignetten, nagaan welk type vignet u nodig heeft. Het vignet kost 4,21 euro inclusief verzendkosten. Laat u dus niet misleiden door andere sites die het vignet aanbieden tegen veel hogere tarieven. Wees er op tijd bij, want het duurt minimaal 10 dagen voor u het vignet in huis heeft.
Mobiel achter het stuur streng verboden
In Nederland is bellen achter het stuur verboden, maar de Fransen gaan nog een stapje verder. Want staat u stil langs de weg (op de vluchtstrook), dan mag u ook niet bellen met de telefoon in de hand. Tijdens het rijden mag u ook niet handsfree bellen of met oortjes in. Sterker nog, de telefoon mag zich tijdens het rijden niet eens in het gezichtsveld bevinden. Ook in Frankrijk mag net als in Duitsland geen gebruik worden gemaakt van radardetectieapparatuur. Navigatie via de gsm mag wel, maar het toestel moet dan in een houder geplaatst worden. Tijdens het rijden mag u verder het toestel niet bedienen.
Op de Spaanse wegen
De Spanjaarden hebben in navolging op de Fransen ook de snelheid op de wegen buiten de bebouwde kom met 1 rijstrook in elke richting zonder middenberm aangepast. De snelheid is verlaagd van 100 naar 90 kilometer per uur. De milieuzones zijn nog beperkt, maar sommige steden hebben wel gebieden waar uitsluitend vergunninghouders mogen rijden. Voor Barcelona geldt een milieuzone op dagen met grote luchtverontreiniging.
Ook in Spanje zijn de regels ten aanzien van het mobiele telefoon gebruik strenger geworden. Handsfree bellen of met oortjes is verboden en het toestel mag ook op geen enkele manier aangeraakt worden. Dat geldt ook voor de gps. En er zijn nog een paar bijzondere regels, want het is in Spanje ook verboden om uw arm uit het raam te hangen, te eten, te discussiëren of te kussen achter het stuur. De bijrijder mag tijdens het rijden ook de voeten niet op het dashboard leggen.
Reserve bril en slippers
Brildragers opgelet, want in Spanje, Frankrijk, Portugal en Zwitserland bent u wettelijk verplicht om een reservebril bij u te hebben. Heeft u die niet bij u dan kunt u een boete krijgen.
En nog zo’n regel die u makkelijk vergeet, het dragen van slippers. Het is namelijk in Frankrijk en Spanje als bestuurder verboden om slippers te dragen. Een boete kan oplopen tot 90 euro.
Bron: MAX Vandaag