COLUMN: De OV-chipkaart is één brok ergernis
Elles de Bruin ergert zich aan haar OV-chipkaart. Als ze de kaart vergeet, kan ze niet reizen. Dan maar een eenmalige chipkaart kopen. Maar eenmaal in Amsterdam kan ze ook geen OV-fiets huren. Is het niet handiger als de NS de OV-chipkaart digitaal aanbiedt in een app?
OV-chipkaart vergeten
“Ik wil even een consumenten-ergernis met u delen: afgelopen week reisde ik per trein naar Amsterdam, waar ik een OV-fiets wilde huren om naar mijn afspraak te fietsen. Op het station in mijn woonplaats ontdekte ik dat mijn OV-chipkaart in een andere jaszak zat. Toen begon een opeenstapeling van ergernissen.
Waarom niet digitaal?
Ik moest een eenmalige chipkaart kopen, wat extra tijd kostte waardoor ik bijna mijn trein miste. In Amsterdam kon ik geen OV-fiets huren, want de allerliefste verhuurder moest toch echt mijn persoonlijke OV-kaart kunnen scannen om een fiets mee te geven. Een foto van mijn OV-chipkaart die ze mij vanuit huis hadden gestuurd, was niet voldoende. Dan maar een taxi, want de bus zou te lang duren. Met stoom uit mijn oren vroeg ik me af waarom de NS de OV-chipkaart niet digitaal in een app aanbiedt. Mijn abonnement van de bioscoop kan ik ook op die manier gebruiken, waarom dit abonnement in het openbaar vervoer niet?
Werkt ook niet
Op mijn werk wist een collega mij te vertellen dat het in de toekomst wel kan. En wat schetst mijn verbazing? Na enige googelen ontdek ik dat het nu al kan. Een nieuwe ergernis was geboren, want ik ben uren bezig geweest met bellen met de klantendienst van de OV-chipkaart om dit voor elkaar te krijgen. Inloggen op de site van de OV-chipkaart lukte al niet. De dame die me te woord stond, zei dat het bij haar ook vaak misgaat. “Maar”, zei ze, “er zijn ook zo veel mensen die willen inloggen op een dag. Soms loopt-ie vast.” Ze gaan me terugbellen, beloofde deze alleraardigste mevrouw. Tot op heden is dat nog niet gebeurd. Heeft u ook problemen met de OV-chipkaart, laat het me weten via het forum.”