Voor mensen die niet goed zien is van A naar B komen lastig. De geleidelijnen moeten houvast bieden, maar deze houvast valt weg zodra er koffers, reclameborden of mensen op de lijnen staan. Tijdens de campagne ‘Houd de lijn vrij!’ spreken blinden en slechtzienden mensen aan die op zo’n ribbellijn staan en leggen uit waarom het belangrijk is om deze vrij te houden.
Geen actie op NS-stations
Dit doen zij onder meer bij bus- en tramhaltes, maar het liefst zouden zij dit ook doen op de NS-stations. Hun plan is om stickers over de geleidelijnen op de perrons en de stationshallen te plakken. Op die manier merken reizigers ze beter op en snappen zij waarvoor deze speciale tegels dienen. De NS ziet dit niet zitten en heeft hen verboden de stickers te plakken. “Reizigers in de stationshal zijn gefocust op de reisinformatie die hoger boven ooghoogte in de hal geplaatst is. Zij kijken niet naar de grond. Het is daarom zinvoller om via de schermen op stations te communiceren”, zegt een NS-woordvoerder tegen het AD. Daarnaast wil de NS niet dat er lijmresten achterblijven op de grond en zouden reizigers over de stickers kunnen struikelen. Geen actieve actie dus op de stations, maar de NS laat wel video’s over ‘Houd de lijn vrij!’ zien op de digitale schermen in de stationshallen.
Ribbellijnen op stations
Geleidelijnen bestaan al lange tijd, maar dat wil niet zeggen dat ze overal in de openbare ruimte terug te vinden zijn. Op stations zijn ze vaak wel te vinden, waardoor deze in de meeste gevallen zelfstandig toegankelijk zijn mensen met slecht zicht. In 2030 moeten alle NS-opstapplaatsen zijn voorzien van toereikende geleidelijnen.
(Bron: Bartiméus, NS, AD)