Registeren Inloggen

Zo herkent u een babbeltruc en voorkomt u oplichting

U heeft er waarschijnlijk weleens over gehoord: babbeltrucs. Dit zijn praatjes of smoesjes waarmee oplichters u misleiden, zodat u hen in vertrouwen neemt. Om te voorkomen dat u hier intrapt en het slachtoffer wordt van diefstal, leggen wij u uit wat u beter wel en niet kunt doen wanneer een vreemde u aanspreekt.

Blijf altijd alert

Wanneer een vreemde u opbelt of op straat aanspreekt, gaat u waarschijnlijk niet meteen uit van het ergste. En dat is ook niet nodig. Wel doet u er goed aan om alert te zijn. Hoe betrouwbaar iemand ook lijkt, er is altijd een kans dat iemand een babbeltruc bij u uitprobeert. Zelfs als diegene een kind bij zich heeft.

Veelvoorkomende smoesjes

Zo komen mensen aan de deur, bellen ze u op of spreken ze u aan met het verhaal dat ze hulp nodig hebben. Ze vragen bijvoorbeeld naar de weg, of hun kinderen even naar het toilet mogen, of ze iets mogen opmeten bij u binnen, enzovoorts. Ook doen mensen zich voor als uw nieuwe buurman of buurvrouw, een verkoper, collectant, de glazenwasser, iemand van de bank of thuiszorg.

Hoe weet u of het een babbeltruc is?

Medewerkers van de thuiszorg, verzekeringsmaatschappij of bank komen nooit ongevraagd zonder afspraak bij u thuis. Wordt u gevraagd om uw pincode of bankpas? Geef deze dan niet. Ook dat wordt u niet door deze medewerkers gevraagd.

Wat kunt u doen?

Bewaar in ieder geval uw bankpas en pincode apart van elkaar. En geef nooit uw bankpas of gegevens, voordat u zeker weet dat de persoon van de juiste instantie is. Vraag bijvoorbeeld om een legitimatiebewijs. Komt een medewerker van een instantie bij u aan de deur? Laat diegene niet binnen en open ook de deur niet helemaal. Door gebruik te maken van een kierstandhouder of deurketting voorkomt u dat iemand zomaar binnenstapt. Vraag of ze op een later moment terug kunnen komen, en bel daarna zelf de instantie op om hun verzoek te controleren.

Daarnaast is het sowieso verstandig om weinig contant geld in huis te hebben en geld dat u niet direct nodig heeft, over te zetten naar een spaarrekening. Op die manier kunnen criminelen geen grote bedragen van u stelen, zelfs niet als ze uw bankpas in handen hebben. Dit kunt u ook voorkomen door een lage opneemlimiet in te stellen voor uw bankpas. Voor bescherming van uw spaargeld kunt u een spaargeldslot instellen.

Toch slachtoffer geworden van een babbeltruc?

Bent u toch slachtoffer geworden van oplichting door middel van een babbeltruc? Dit is niets om u voor te schamen. Deze criminelen weten namelijk heel goed op uw gevoel in te spelen en doen dit op allerlei verschillende manieren. Zo doen jaarlijks 1000 mensen aangifte van een babbeltruc. Dit is overigens ook het beste wat u kunt doen als uw eigendommen zijn gestolen. Is uw bankpas meegenomen? Blokkeer deze dan direct online, of laat deze blokkeren door de bank. Ervaart u veel stress of angstklachten na de gebeurtenis, dan kunt u ook altijd contact opnemen met Slachtofferhulp Nederland.

Phishing herkennen doet u zo

(Bron: Rijksoverheid, Politie, Slachtofferhulp Nederland. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (5)

    ING is een campagne gestart om particuliere klanten ervan bewust te maken dat ze hun daglimiet in de Mobiel Bankieren App zelf kunnen wijzigen naar een bedrag dat bij hen past.
    Na de campagne zal per 8 februari 2023 de standaard daglimiet in de ING Mobiel Bankieren App worden verlaagd van €5.000 naar €2.000.
    Zo wordt het oplichters moeilijker gemaakt om grote financiële schade aan te richten.
    Opmerking m.b.t. contant geld:
    Experts waarschuwen dat storing zoals bij ING, vorige week, vaker zal voorkomen: ‘Zorg dat je altijd contant geld hebt’.

      Fijn zo’n campagne, maar veel ouderen, de doelgroep die het meest slachtoffer van de babbeltrucs is,hebben veelal géén smartphone en gebruiken dus die app ook niet.
      Zij hebben dus helemaal NIETS aan tips hoe je d.m.v een app jezelf kunt beschermen .

    ouderen begrijpen het soms helemaal niet ze zijn veel te goed van vertrouwen dit tuig behoort veel zwaarder gestraft te worden

    Het is echt van groot belang dat deze onderwerpen (cybercriminaliteit, fraude, etc.) worden besproken met de “oudere generatie”. Ja, het is waar dat deze generatie niet beschikt over actuele kennis over de risico’s van het internet en op welke manier de criminelen te werk gaan om hun slachtoffers om de tuin te leiden. En dat maakt onze ouderen juist kwetsbaar. Tijdens mijn awareness presentaties adviseer ik alle deelnemers daarom ook altijd om over dergelijke zaken te praten met hun ouders of andere oudere familieleden. Maak goede afspraken over wat ze moeten doen als er “iemand” belt met een raar, onverwacht verhaal over een bankrekening of een bankpasje dat niet meer zou werken. Leg uit dat ze resoluut moeten zeggen dat ze zelf direct de bank zullen bellen en dan ophangen. Vertel wat er gebeurt als ze hun bankpasje meegegeven aan een onbekende. Laat ze nooit hun pincode aan een onbekende geven. En ja, een lage opneemlimiet instellen voor een bankpas verlaagt de schade als het toch een keertje misgaat. Bij deze vorm van fraude wordt er meedogenloos misbruik gemaakt van de goedgelovigheid van oudere mensen en de angst dat ze straks misschien hun boodschapjes niet meer kunnen afrekenen bij de supermarkt met hun bankpasje.

      Meneer Koch,

      U doet hetzelfde als ik doe: de mensen waarschuwen.

      Maar de bank gaat deze mensen ook ‘helpen’* met:
      Hulp via de telefoon: helaas een methode die de bankfraude-bendes ook gebruiken.
      Hulp bij de klant thuis: helaas een methode die de bankfraude-bendes ook gebruiken.

      Dus aan de ene kant waarschuwen u en ik mensen om de telefoonverbinding te verbreken als iemand van de bank belt (de bank belt nooit, was het toch?) en aan de andere kant zou er nu telefonische hulp vanuit de bank geboden worden?

      En dan er werd er ook altijd door de banken verkondigd dat er nooit medewerkers bij de mensen aan huis komen; en nu zou nu persoonlijke hulp vanuit de bank aan huis geboden worden?

      Ik heb mij ‘het eelt op mijn tong gepraat’ om mensen te beschermen tegen de lieden van de bankfraude-bendes (gebeld door de bank= verbreek verbinding, nooit toegang geven aan ‘bankmedewerkers’ die bij u thuis komen etc.).
      Voor ‘Jan met de korte achternaam’ dus, want ik krijg deze nieuwe ‘bank-hulp’ niet uitgelegd……..

      *=https://www.maxmeldpunt.nl/digitalisering/banken-gaan-klanten-helpen-die-achterblijven-in-oprukkende-online-omgeving/