Wat is ICE en waarom is dit benoemen in uw telefoon belangrijk?
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar soms zijn er ernstige situaties waarbij u wellicht niet aanspreekbaar bent. Op die momenten is het van belang dat in uw telefoon duidelijk een ICE-persoon staat. Maar waarom eigenlijk? En hoe doet u dit?
In case of emergency (ICE)
Mocht er iets gebeuren waardoor u niet meer aanspreekbaar bent, dan wilt u natuurlijk graag dat iemand in uw naaste omgeving hiervan op de hoogte wordt gesteld. Zo kan die persoon naar u toe komen en u helpen. Om ervoor te zorgen dat omstanders deze persoon kunnen bereiken, kunt u in uw telefoon aangeven dat dit uw contactpersoon is in geval van nood, oftewel ICE: in case of emergency.
Waarom ICE-persoon instellen op uw telefoon?
Dat u op uw telefoon een ICE-persoon, sos-contact of noodpersoon, aanwijst is belangrijk omdat tegenwoordig vrijwel alle telefoons beveiligd zijn met wachtwoorden of een toegangscode. Normaal gesproken is dit erg handig, maar als u buiten bewustzijn bent, dan kunnen mensen niet zomaar op uw telefoon om te kijken wie er in uw contacten staat. Heeft u een ICE-persoon aangewezen in uw telefoon, dan kan deze echter direct op de hoogte worden gebracht, zonder dat uw telefoon daarvoor ontgrendeld hoeft te worden.
Hoe werkt het precies?
Bent u in nood en worden de hulpdiensten via uw telefoon gebeld? Dan kunnen u, of omstanders ervoor kiezen om uw ICE-personen te laten weten dat de hulpdiensten zijn gebeld. Uw locatie wordt hierbij gedeeld. Verandert uw locatie? Dan worden uw contactpersonen ook hiervan op de hoogte gehouden.
Hoe wijst u ICE-personen aan op uw telefoon?
Maar hoe kunt u een ICE-persoon (of meerdere) aanwijzen op uw telefoon, zodat deze automatisch die persoon kan bellen in geval van nood? We zetten hieronder de stappen op een rij voor zowel Android als Apple.
Zo stelt u een ICE-persoon in bij een Android telefoon:
- Open de app Contacten.
- Tik links op het pictogram van 3 streepjes .
- Ga naar Groepen > Contacten (voor) noodgevallen.
- Klik rechts op het pictogram van een potloodje of op Lid toevoegen.
- Wordt er gevraagd om toegang tot foto’s en media op het apparaat? Tik dan op Toestaan.
- Kies Lid toevoegen.
- Tik op de persoon die u wilt aanwijzen als ICE-persoon.
- Tik op Gereed en daarna Opslaan.
Heeft u een telefoon van Apple? Dan kunt u door deze stappen ICE-personen aanwijzen:
- Ga naar de app ‘Instellingen’.
- Selecteer ‘Noodmelding’.
- Klik op ‘Wijzig contact voor noodgevallen’.
- Je ziet nu je Medische ID: klik rechtsbovenaan op ‘Wijzig’.
- Ga naar ‘SOS-contactpersonen’.
- Klik op ‘Voeg SOS-contactpersoon toe’.
- Selecteer een van uw naasten of belangrijke personen die u wilt toevoegen aan uw in case of emergency-contacten.
- Vul in wat uw relatie met de persoon is: bijvoorbeeld uw partner, broer of zus.
Ik zie iemand in nood, wat moet ik doen en hoe bel ik de contactpersonen?
Ziet u een ander in nood en is deze niet aanspreekbaar? Controleer of de omgeving veilig is en of de persoon nog ademt. Begin daarna, indien nodig, met reanimatie en laat iemand anders de hulpdiensten bellen. Kan iemand het van u overnemen of probeert iemand anders de contactpersonen te bellen? Die zijn als volgt te vinden en bereiken:
Android:
- Druk op de aan-uitknop als het scherm nog zwart is.
- Veeg over het scherm. Het scherm voor de code of andere ontgrendelmethode komt tevoorschijn.
- Tik op Noodoproep.
- De contactpersoon of -personen staan bovenaan. Tik op een contactpersoon en op Ok. U belt naar de persoon.
Apple:
- Hou de aan/uitknop en de volumeknoppen tegelijkertijd ingedrukt.
- Kies voor Medische ID en schuif de knop naar rechts.
- U ziet nu alle belangrijke informatie over de persoon verschijnen. Zoals de naam, eventuele medische indicaties en de aangewezen ICE-persoon of personen.
- Klik op 1 van de contactpersonen. Deze wordt dan direct gebeld.
(Bron: Seniorweb, Langer Thuis in Huis, Margriet. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Het schijnt voor elke mobiele telefoon anders te zijn.
Bij mijn mobiel Xiaomi Pocophone F3 met Android 13 krijgt men te zien als er op de “Noodgeval” knop gedrukt word een toetsenbord met cijvers om direkt een telefoonnummer te kunnen bellen.
Daarboven stast een knop met “Informatie nood informatie bekijken” helemaal bovenaan een afbeelding vanmijzelf.
Op die knop gedrukt te hebben ziet een (hulpverlener/dokter etc.) mijn medicijnenlijst, aandoeningen en of ik orgaandonor ben, daaronder staat de contactpersoon(en) klaar.
Die lijst die dan zichtbaar is inclusief de contactpersoon heb ik zelf aangemaakt in de telefoon zelf en nu maar hopen dat de hulpverlener inkwestie dit weet en allemaal kan vinden.
Dus zal het op een ander (merk) android telefoon waarschijnlijk net weer iets anders gaan en dat is jammer.