Veilig met een scootmobiel de straat, stoep of fietspad op? Zo doet u dat
Na de auto is de scootmobiel het gevaarlijkste voertuig in het verkeer. Dat laten de jaarcijfers over 2023 van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zien. Veel ongelukken blijken te ontstaan door het onlogisch werkende remsysteem in panieksituaties. Hoe gaat de gebruiker alsnog veilig de weg op?
Scootmobiel scoort hoog als gevaarlijkste voertuig
Een reportage in EenVandaag toont dat een ongeluk met een scootmobiel in een klein hoekje zit. Met webcams gemaakte beelden kunnen hilarisch overkomen, maar veel vaker voel je als kijker de pijn. De ongelukken zijn namelijk soms behoorlijk heftig. Ook op opfriscursussen van Veilig Verkeer Nederland (VVN) komen er onder toezicht ongelukjes voor. De 53 verkeersdoden onder scootmobielrijders uit 2023 is het hoogste aantal in jaren. Dat aantal zit meestal tussen de 35-45. Op 100.000 scootmobielen overlijden ongeveer 13 rijders. Bij fiets en auto is dat afzonderlijk 1 en 2.
Wat zijn de verkeersregels voor scootmobielen?
De veiligheid is in het geding, maar waar ligt het aan? De verkeersregels voor scootmobielen zijn duidelijk. Net als alle andere weggebruikers moeten scootmobielrijders zich houden aan specifieke regels. Dat is afhankelijk van waar ze rijden: op de stoep, het fietspad, of op de weg. Daar horen verschillende maximumsnelheden bij:
- Op de stoep: 6 km/u (om grote snelheidsverschillen met voetgangers te voorkomen)
- Op het fietspad: 30 km/u
- Op de weg: 45 km/u
Bizar remsysteem maakt scootmobiel er niet veiliger op
Het grootste probleem van scootmobielen is de eigenaardige wijze waarop ze remmen. De bestuurder ziet de van de fietsrem bekende hendel. Remmen maar? Mis! Bij de scootmobiel geef je daar juist gas mee. Nu weet elke bestuurder dat natuurlijk wel. Maar in paniek grijpen vele mensen terug op oude gewoontes. Dus ze knijpen instinctief de hendel dicht. In plaats van te stoppen, stuiven ze vol gas weg. Op internet zie je zo rijders door winkelruiten vliegen. In eerste instantie werkt het misschien wel op de lachspieren, totdat men zich realiseert hoe zwaar de verwondingen kunnen zijn.
Om te remmen, moet de bestuurder de hendel juist loslaten. Een actieve rem lijkt de meest voor de hand liggende oplossing te zijn. Maar daar wil demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat voorlopig niet aan. Naar zijn idee hebben oudere, kwetsbare mensen daar onvoldoende kracht voor in de handen. De ongelukken, ontstaan door ingeknepen hendels, lijken op het tegendeel te wijzen. Een speciale rode stopknop in gevaarlijke situaties zou uitkomst kunnen bieden.
Verplicht rijbewijs?
Minister Harbers staat ook al niet achter een verplicht rijbewijs voor scootmobielgebruikers. Het argument is dat de laagdrempeligheid van de scootmobiel ervoor zorgt dat de gebruikers ervan überhaupt nog buiten komen. Daar wil hij niet aankomen. Veilig Verkeer Nederland, ook al geen voorstander van een verplicht rijbewijs, biedt daarentegen wel opfriscursussen aan. Dat kan helpen om de kennis van verkeersregels en veilig rijden te vergroten.
Driewielers versus vierwielers
Via de WMO kunnen mensen een scootmobiel aanvragen bij hun gemeente. Er zijn 2 soorten: driewielers en vierwielers. Die laatste groep is veel stabieler in het gebruik, want die slaat niet direct om bij een wat wildere stuurbeweging. De vele video’s op het internet laten zien hoe gemakkelijk een scootmobiel op 3 wielen kantelt bij een verkeerd genomen bocht of stoepje. Maar die vierwielers zijn ook zo’n 1.000 euro duurder in de aanschaf. Daarom komen ze minder voor.
Zo bereid u zich goed voor op de overstap naar een scootmobiel
Wie overweegt om een scootmobiel aan te vragen, doet er goed aan zich eerst eens goed te verdiepen in de gebruiksaanwijzing en andere beschikbare informatie. Lees u goed in over het remsysteem. Daarnaast is het belangrijk om de verkeersregels goed te kennen, zoals bovengenoemde maximumsnelheden. Maar ook zaken als: rechts rijden en over uw schouder kijken als u wil afslaan. Kan dat wel? Of is het beter om nog even te wachten? Rekening houden met de dode hoek in het verkeer kan uw leven redden.
En wat te denken van zichtbaar te zijn in het verkeer? Draag bijvoorbeeld zo’n felgeel of -oranje verkeershesje. Bedenk ook dat rustig rijden en zorgvuldig sturen het risico op ongelukken verkleint. Stuur nooit te bruusk of scherp op een verhoginkje af. Want dan kunt u zomaar omkantelen. Een scootmobiel is een gehandicaptenvoertuig, maar ook mensen zonder handicap mogen ermee rijden. Alles wat geldt voor een scootmobiel, is 1 op 1 geldig voor de bekende Canta, een gesloten voertuig.
Verplichte verzekering
Op een scootmobiel zit geen kentekenplaat. Maar er is wel een verplichte aansprakelijkheidsverzekering. De verzekeringssticker moet voor de zichtbaarheid achterop worden geplakt.
(Bron: EenVandaag, Veilig Verkeer Nederland, SWOV, Rijksoverheid, archief, MAX Vandaag. Foto: Shutterstock)
VVN wil geen verplichte scootmobielcursus: “Begint bij de voorbereiding”
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
als je een scootmobiel krijgt toegewezen van de gemeente krijg je een uitleg van max.10 minuten en moet je het verder zelf uitzoeken in het drukke verkeer. Er is totaal geen begeleiding of nazorg