Veilig fietsen én remmen in de winter zonder valpartijen? Zo doet u dat
De winter laat af en toe zijn vuige gezicht zien. Dat is niet het meest ideale fietsweer. Fietsers gaan onderuit door de sneeuw, ijzel of door natte bladeren, zeker in de bochten. Daar valt zeker wat tegen te doen. Wat helpt is goed onderhoud, voorzichtig rijden en een beetje schaven aan uw remtechniek.
Goed onderhoud bespaart al veel valpartijen met de fiets
Bij bosjes zien we fietsers onderuitgaan op dagen met vorst of sneeuw. Maar ook al in de herfst kunnen gevallen bladeren voor de nodige valpartijen zorgen. Voordat we op uw fietssnelheid en remtechniek ingaan, bespreken we eerst het onderhoud aan uw fiets. Bij elektrische fietsen is het misschien nog wel belangrijker en duurder dan bij gewone fietsen, vanwege de kwetsbare elektra.
Laat jaarlijks uw fiets onderhouden.
Voor dit onderwerp staan de banden en de remmen centraal (maar vergeet ook niet een grondige check van de verlichting):
- Als u een gewone oude stadsfiets hebt met terugtrapremmen, dan zit u meestal wel goed. Daar is weinig onderhoud aan. Maar heeft u handremmen op uw (elektrische) fiets? Dan is het goed om deze na te laten kijken bij de fietsenmaker. Die zal ze goed nalopen en eventueel de kabels aantrekken of vernieuwen voor de juiste spanning/druk.
- Soms is een nieuwe ketting nodig, zeker als die open en bloot aan de buitenlucht en nattigheid wordt blootgesteld.
- In een strenge winter vallen speciale winterbanden met spikes te overwegen. Toch ziet u ze maar heel zelden.
Wat u zelf kunt doen tegen valpartijen
Er zijn ook kleine dingen, die u rustig zelf kunt doen:
- Zet uw zadel wat lager, zodat u met beide voeten bij de grond kan komen. Dat scheelt als u een val voelt aankomen. U heeft onmiddellijk wat meer steun als u kunt bijremmen met uitgestoken voeten.
- Laat voor vertrek wat lucht uit de banden lopen. Dat geeft meer grip op het wegdek. Hetzelfde gebeurt bij het veldrijden in het wielrennen. Crossers, maar ook gravelrijders fietsen op veel zachtere banden, terwijl Harrie Lavreysen op de baan (piste) juist op keiharde banden rijdt.
Rij voorzichtig om valpartijen te voorkomen
Uw snelheid is ook bepalend of u onderuit zult gaan:
- Rij niet te langzaam, want dan bent u instabiel.
- Rij niet te snel, want dan heeft u minder grip. Op een glad wegdek kunt u met een te bruuske trapbeweging u zelf als het ware omvertrekken.
- Fiets rustig maar gestaag door.
Zo moet u remmen
Het klinkt misschien raar, maar juist door te remmen ontstaan veel valpartijen. U kunt uzelf en uw fiets op het verkeerde spoor brengen door veel te abrupt te remmen. De kans dat u onderuit gaat, is juist dan het grootst. Hoogste tijd om eens aan uw remtechniek te gaan werken en zeker in de bochten.
Hier volgen enkele remtips. We gaan hierbij uit dat de meeste fietsen tegenwoordig handremmen hebben (moderne schijfremmen, of ouderwetse velgremmen met rubber blokjes).
Bij droog weer
Eerst de gewone situatie:
- Rem altijd vóór de bocht. Dit is in feite de vuistregel (ook bij nat weer of gladheid).
- Gebruik beide remmen even krachtig op het rechte stuk voor de bocht, maar niet overdreven hard.
- Probeer zoveel als maar mogelijk is om pompend te remmen. Ga niet voortdurend of in 1 keer keihard in uw remmen knijpen.
- Rijdt u in een afdaling, bijvoorbeeld van een brug af? Rem dan iets meer met de voorrem.
- Als u toch moet bijremmen in de bocht? Gebruik dan alleen de achterrem, want die kan uw instabiliteit nog corrigeren en de boel weer rechttrekken. Remmen met alleen de voorrem op die plek betekent zonder meer een val. De kans is namelijk dat u uw voorwiel dan blokkeert.
Bij nat weer of gladheid door vorst of sneeuw
- Rem altijd vóór de bocht.
- Gebruik beide remmen, maar iets meer de achterrem op het rechte stuk voor de bocht, zeker als u heuvelafwaarts of een brug af rijdt.
- Ga niet bijremmen in de bocht, want dat levert gegarandeerd een val op.
Andere tips
Er zijn behalve onderhouds-, rij- en remtips, ook nog andere tips om uw fiets goed en veilig door de winter te krijgen. Zo is het beter om de accu van uw e-bike mee naar binnen te nemen tegen schade door vocht of kou. Dit verlengt de levensduur. Leg hem dan wel weg op een brandveilige plek.
(Bron: ANWB, Omroep Brabant, Bicycling, Alles over Wielrennen, Fietsen in de Alpen. Foto: Shutterstock)