Overlast door fatbikes vraagt dringend om regulering. Amsterdam komt met plan. Wie volgt?
Meldpunt heeft de laatste tijd regelmatig de problematiek van de fatbikes besproken. Het Amsterdamse stadsbestuur komt nu met gerichte plannen tegen de overlast door de snelle, robuuste, als een motor ogende e-bike. De snelheid moet omlaag en de leeftijd van de berijder omhoog, vindt de verkeerswethouder.
Achtergrond van de overlast door fatbikes
De fatbikes op hun dikke banden doen het goed onder pubers en jongvolwassenen. Ze sjezen vaak op hogere snelheid dan de toegestane 25 km/u voorbij op de fietspaden, waar een gevoel van onveiligheid heerst onder de andere gebruikers. In feite zijn het brommers qua snelheid, maar het rijbewijs, de helm, de vereiste minimumleeftijd van 16 jaar en het kentekenplaatje ontbreken.
Dit zijn allemaal zaken waar Meldpunt de vinger op legt in een uitzending op 1 september 2023. Omdat fatbikes officieel als e-bikes worden gezien, zouden maatregelen alle elektrische fietsen aangaan. Ook met de fietsen van het in 2023 failliet verklaarde Van Moof worden (te) hoge snelheden gehaald.
Welke maatregelen tegen fatbikes staan in het plan?
Verkeerswethouder Melanie van der Horst kondigt in een brief aan de Amsterdamse gemeenteraad aan dat het stadsbestuur maatregelen voorbereidt tegen de fatbikes. Vaak rijden ze opgevoerd rond, dankzij illegale software die te koop is op het internet. De illegale gashendel is een populair attribuut, zoals te zien in voornoemde uitzending. De fatbikes gaan er harder mee dan 25 km/u.
Maximumsnelheid op het fietspad
De wethouder overweegt ook een maximumsnelheid op het fietspad voor e-bikes, blijkt uit de plannen. Er loopt nu een pilot in de hoofdstad voor elektrische fietsen met een automatische snelheidsbegrenzing op basis van hun locatie. Maar dat is nu nog een beetje toekomstmuziek, om dat breder te gaan uitrollen.
Kenteken, keuring en minimumleeftijd
Een algehele kentekenregistratie en keuring voor e-bikes staat verder op het wensenlijstje van de wethouder. Ook moet er een minimumleeftijd komen voor het fietsen op een e-bike. Dat zou dan in de wet moeten worden vastgelegd, wat dan ook om handhaving door de politie vraagt. Maar de politiecapaciteit voor verkeerscontroles is te beperkt. Boa’s zouden deze fietscontrole ook kunnen doen. Het plan mist een hemplicht, uit vrees dat minder mensen dan de fiets zouden nemen. Dat de mening over de invoering van een helmplicht verdeeld is, kunt u lezen in dit artikel.
Fatbikes naar de rijbaan?
Samen met Rotterdam, Utrecht en Den Haag heeft Van der Horst bij demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) de vraag voorgelegd of fatbikes naar de rijbaan kunnen gaan. In diverse grote steden is dat al gebeurd met snorfietsen. Vanaf 8 december 2023 geldt in Amsterdam sowieso een maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 30 km/u, voor al het gemotoriseerde verkeer. Dus dit voorstel lijkt gemakkelijk haalbaar te zijn.
Niet te verzekeren
Een ander probleem rond de fatbikes is de verzekering. Er zijn al verzekeraars die ze niet meer willen verzekeren vanwege het hoge risico op diefstal. Veel jongeren rijden onverzekerd rond. Wie betaalt de rekening bij ongelukken? Maar dat is een heel ander thema, zij het niet geheel onbelangrijk. In principe zijn de ouders van minderjarige kinderen wettelijk aansprakelijk. In bovengenoemde uitzending zegt Esther van Garderen van de Fietsersbond dat de schade zo groot kan zijn “dat je je huis moet verkopen als een kind onverzekerd een ongeval veroorzaakt.” Ook pleit ze voor een bewustwordingscampagne.
(Bron: Bright, Het Parool, AT5. Foto: MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik denk dat het goed is het beestje bij het naampje te noemen. Zo moeilijk is dat niet.
Een fatbike is een FIETS!!!!! met brede banden. Moet je gewoon zelf 100% trappen om vooruit te komen.
Waar jullie het over hebben en ook de overheden zijn elektrische fatbikes.
Ook gewone elektrische fietsen worden opgevoerd.
Een fatrbike gaat niet harder rijden door een gashendel, wat is dat voor onzin?
Zolang beleidsmakers en journalisten de termen door elkaar halen gaat het nooit goed komen.
Opvoeren mag niet. Logisch. Dan zal je dat moeten aanpakken. Meer politie en dat is sowieso geen overbodige luxe in NL.
Maar zo stom als er nu over gesproken wordt, gaan de regels ook gelden voor mensen (jongeren en ouderen) met een gewone fatbike of een niet-opgevoerde elektrische fatbike, omdat er een klein percentage het weer verpest.
Dezelfde fout die gemaakt is met snorfietsen, Omdat er een aantal die dingen opvoerden kwam er een helmplicht voor de snorfiets, Terwijl de snorfiets juist bedoeld was om zonder helm te snorren.