Laptop afleveren voor reparatie blijkt bij een Primera te zijn: zo risicovol is dat
Meldpunt ontvangt een melding van een zzp’er die de batterij van haar laptop wil laten vervangen. Na de verplichte online aanmelding van haar apparaat online bij de reparateur, krijgt zij per mail een inleveradres toegezonden. Het blijkt om het adres van een Primera te gaan. Mevrouw vertrouwt het niet en besluit het apparaat niet af te geven. Wat zou u doen?
Aarzeling bij afstaan apparaat voor reparatie
Een laptop ter reparatie aanbieden is vaak doodsimpel. Er zijn vele aanbieders in het land die telefoons en laptops repareren in hun winkels in de stadscentra. Vaak hoeft u uw apparaat niet eens in te leveren. Een batterij is zo vervangen. Je kunt er als het ware op wachten. Even een kopje koffie drinken en klaar is Kees.
Mevrouw in kwestie heeft zo’n eenvoudig klusje voor een reparateur. Ze zoekt en vindt er een op internet. Ze belt ermee. Ze moet haar reparatie eerst online aanmelden. Daarna krijgt ze een adres toegestuurd waar ze heen moet gaan. In de veronderstelling dat ze direct bij de reparateur zou belanden, komt ze echter bij een Primera uit. Zou er een computerreparatiebedrijf achter deze winkel zitten, vraagt ze zich nog even af. Nee, het is de bedoeling haar laptop daar achter te laten.
“Ho maar, dát is niet de bedoeling,” denkt mevrouw. Ze aarzelt even en besluit haar apparaat toch maar liever niet in te leveren. Straks is ze haar hele hebben en houden kwijt waar ze haar brood mee verdient. Allereerst is ze dan haar laptop een paar dagen kwijt, wat al vervelend genoeg is. Bovendien kan het apparaat ook in verkeerde handen terechtkomen. Dat nooit! Zo’n groot risico kan en wil ze niet nemen.
Inleveren van apparatuur bij Primera is heel gangbaar
Op haar vraag aan de winkelbediende van Primera wat voor ervaringen die heeft met deze procedure, krijgt ze een antwoord dat dit een hele normale gang van zaken is. Maar de ‘reparateur op afstand’ kan toch ook een ordinaire oplichter zijn? Of het apparaat kan door zo maar iemand worden opgehaald? Ze voelt zich daarmee bevestigd in haar wantrouwen en besluit naar een reparateur in haar eigen stad te gaan, zo een waar je gewoon even hoeft te wachten totdat de klus is geklaard. Daar kan ze zien aan wie ze haar kostbare apparaat afstaat, ze staat erbij en kijkt ernaar.
Denk goed na wat u wilt bij een reparatie
De moraal van dit verhaal? Het kan nooit kwaad om eerst even na te denken voordat u een apparaat ter reparatie aanbiedt. Denk het hele proces eventjes goed door. Is dit wel wat u wilt? Wilt u die omweg via een winkel wel? Zijn de risico’s te overzien of juist veel te groot? Doe het dan niet. Zoek dan een winkel op, waar u rustig onder het genot van een kopje koffie kunt wachten.
Een ander verhaal is of een apparaat het nog wel waard is om te repareren. Check altijd eerst de garantie. Gooi niet zomaar iets weg. Dat is niet heel milieuvriendelijk, zegt ook de Consumentenbond. Duurzaamheid is belangrijk tegenwoordig. Misschien kunt u het zelf repareren of is er een Repair Café in uw buurt. Vanuit de EU is er al een Right To Repair-regeling (recht op reparatie). De opties zijn legio. Neem uw tijd om uw keuze te maken.
(Bron: Archief, MAX Vandaag, Consumentenbond. Foto: Shutterstock)
Zou bonus voor reparatie kapotte elektronica ook in Nederland kunnen werken?
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Dat deze mevrouw bang is om haar hele hebben en houden kwijt te kunnen raken omdat dit haar broodwinning is, is het verstandig om dan op zijn minst een backup te maken van de harddeschijf die er in zit, mocht get inderdaad verkeerd gaan dan zou deze backup op een [nieuw] andere laptop teruggezet kunnen worden.
Maar zowiezo is een backup van je hele hebben en houden op gezette tijden er een te maken, als het om data gaat dan is een backup je redding als er zowiezo wat verkeerd kan gaan.