Registeren Inloggen

ACM: strengere EU-regels nodig voor online bescherming consument

De Europese Commissie moet meer doen aan de bescherming van consumenten online. Daarvoor pleit de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in reactie op een aangekondigde evaluatie van de Europese consumentenregels. Zo worden sommige websites, apps en games nog altijd ontworpen om consumenten te misleiden, meent de toezichthouder.

Regels aanscherpen voor betere bescherming

De ACM wil dat de EU de Europese consumentenregels aanscherpt. Zo moeten consumenten online beter beschermd worden. Daarbij moet onder meer kritisch gekeken worden naar de beïnvloedingstactieken en misleidende vormgeving van bijvoorbeeld websites. Ook wil de ACM dat het gebruik van persoonsgegevens om prijzen, kortingen en advertenties te personaliseren wordt afgeremd.

Misleiding voorkomen

Volgens ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh biedt de digitale economie de consument wel degelijk voordelen, maar vragen de risico’s om actie. “De ontwikkelingen in de digitale economie gaan snel. Ze bieden consumenten voordelen, zoals snel overzicht van wat er te koop is of presenteren een mooie aanbieding, maar er kleven zeker ook risico’s aan de nieuwe verdienmodellen.” Hiermee doelt het bestuurslid op ‘slimme’ marketingmethoden en verleidelijke digitale omgevingen.

Daarom moet er volgens Hijmans van den Bergh goed worden gekeken waar de online consumenten niet genoeg worden beschermd en moeten er suggesties worden gedaan voor verbeteringen. ”Wat ons betreft wordt de regelgeving duidelijker en strenger om misleiding van consumenten te voorkomen. Ook in de digitale economie moeten consumenten beschermd zijn.”

Meedenken voor een betere bescherming

De Europese Commissie vraagt partijen om mee te denken over de huidige consumentenrichtlijnen. Daarmee willen de beleidsmakers onderzoeken in hoeverre de richtlijnen de onlineconsument nog voldoende beschermen.

(Bron: ACM, ANP. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    GEWELDIG! Meer strengere regels maar…. misschien moet het, niet naleven van de huidige, beter aangepakt worden? Enkele tips voor Dhr. v/d Berg: Domeinregistratie niet meer anoniem, gecontroleerde gegevens / identiteiten zichtbaar maken voor iedereen via “whois”. Dus ook voor bedrijven als NameCheap. Lead-bedrijven (van die loodgieter oplichtingen enz.) mede aansprakelijk stellen voor de aangesloten bedrijven? Of verplichte publicatie (of verstrekking) van de (persoons)gegevens van die aangesloten bedrijven. Een goedwillend bedrijf kan daar geen bezwaar tegen hebben toch? Hoge plaatsingen in Google kopen verbieden. Fake likes en reviews verbieden en/of strafbaar maken voor het bedrijf dat ze gebruikt. En zo kan ik misschien nog 10-tallen bedenken maar handhaving…. alle kandidaten die dit zouden kunnen doen zijn de laatste 12+ jaar compleet leeggezogen / wegbezuinigd. Misschien dus de eerste gouden tip: handhaving uitbreiden en toepassen…. Succes