Registeren Inloggen

Een vakantie boeken: zo voorkomt u problemen

Als de temperatuur beneden nul gaat en kerstmuziek weer uit de radio schalt, is het voor veel mensen aantrekkelijk om een vakantie te boeken. Maar let goed op bij de reservering en betaling. In dit artikel geven wij u tips om problemen te voorkomen.

Zet nooit zomaar handtekening

De meeste Nederlanders boeken hun reis online. Maar er zijn ook reisorganisaties waarbij u op locatie een reis kunt boeken. Ursula Muetstege ging met de organisatie 60 Plus Reizen een dagje weg. Ze won tijdens een verloting een reischeque en boekte ter plekke een reis. Maar achteraf heeft ze spijt. “Als u een reis boekt tijdens een verkoopdemonstratie, dan is dit een ‘verkoop buiten de verkoopruimte’,” zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Bij deze verkoopmethode geldt in beginsel een bedenktijd van 14 dagen, maar dit is niet van toepassing op pakketreizen. Behalve als er geen datum bepaald is waarop de reis gaat vertrekken. En dus de reis nog niet voor u is ingekocht. Dan heeft u wél 14 dagen bedenktijd. Ook moet er een bestemming op de reisovereenkomst genoemd staan. Is de bestemming niet duidelijk, dan geldt de overeenkomst feitelijk niet.” Door inzet van Meldpunt kon mevrouw Muetstege gelukkig nog kosteloos van haar reis af. Hoe dat kan, ziet u in de uitzending van Meldpunt op 8 december 2023.

Let op betaling vakantie

Wel betaald, maar geen appartement. Het overkomt Alexandra van Rijt. Zij boekt voor haar vakantie een appartement via online boekingsplatform Booking.com. Maar nadat ze de verhuurder rechtstreeks betaalt, annuleert hij de boeking en is ze haar geld kwijt. Mevrouw gaat op onderzoek uit en het appartement blijkt helemaal niet te bestaan. “Zodra een verhuurder vraagt om het geld rechtstreeks op zijn bankrekening over te maken, moeten je alarmbellen gaan rinkelen,” zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “De verhuurder omzeilt hiermee Booking.com. En zodra het geld is overgemaakt, is het weg,” zegt de juriste. “Betaal je via Booking.com dan gaat het via een beveiligde betalingsomgeving. Doe dat dus altijd of betaal ter plaatse. De gouden tip? Betaal altijd met je creditcard. Dan ben je in veel gevallen verzekerd voor oplichting.” Daarnaast kunt u bij twijfel ook de foto’s van het bewuste onderkomen controleren. Komt die voor op andere plaatsen op het internet die niet horen bij de bewuste verhuurder? Zoek dan naar een ander onderkomen.

Sluit doorlopende reisverzekering af voor vakanties

Monique Dijkstra boekt een 2-persoons hotelkamer met diner. Maar op de dag van aankomst krijgt haar man corona en moeten ze de boeking annuleren. Het hotel stuurt de rekening. Maar wat het echtpaar niet begrijpt, is dat ze ook het gereserveerde diner moeten betalen. “Juridisch gezien klopt dit wel,” vertelt Jeanine. “Want het gaat om 1 boeking. Het stel had dit kunnen voorkomen door een goede annuleringsverzekering af te sluiten.” Vaak bieden hotels die aan voor een klein bedrag, maar deze verzekering dekt in veel gevallen niet alles. “In dit geval ook niet. Met een doorlopende reisverzekering ben je vaak beter verzekerd. Ook in geval van ziekte door corona.” Check altijd wel goed de voorwaarden, want deze kunnen per verzekering verschillen.

Geef medische essentie telefonisch door

Margo van Spankeren boekt samen met haar ouders een zonvakantie. Margo geeft zowel telefonisch als bij de online boeking aan dat haar ouders slecht ter been zijn. Ze lopen met een rollator en kunnen geen trap op. Toch krijgen ze een appartement met trap. En dat klopt niet, zegt Jeanine. “Je kan bij een boeking vaak een preferentie aangeven. Dus je voorkeur voor bijvoorbeeld een kamer met zicht op zee. Maar als het medisch wordt, dan heet dat in de reiswereld ‘essentie’. En die moet je apart aanvragen. Margo had dit telefonisch aangegeven, dus de reisorganisatie had dit door moeten voeren.” De tip: wilt u vanwege medische redenen een bepaalde kamer of appartement op vakantie, bel dan altijd voor de boeking met uw reisorganisatie en stel ze hiervan op de hoogte. En laat de uitkomst van het telefoongesprek bevestigen per mail.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Grappig dat meldpunt adviseert om een medische essentie door te geven.Uiteraard logisch dat je dat even doorgeeft voor je komst, maar als iemand zonder melding vooraf met een hond op de stoep staat bij een hotel dan vind meldpunt dat weer heel gewoon en wordt het hotel door het slijk gehaald dat ze dat beest niet toelaten.

    https://www.maxmeldpunt.nl/recht/echtpaar-met-hulphond-geweigerd-bij-hotel-mag-dat/