Patiënten hebben last van onbegrijpelijke nota’s van ziekenhuizen en medische hulpverleners. Rekeningen komen niet overeen met de geleverde zorg of de kosten zijn buitensporig hoog. De rekeningen moeten transparanter en eenvoudiger worden, vinden de patiëntenverenigingen.
Jo van Santvoort telefoneert niet langer dan 1 minuut met zijn medisch specialist. Een paar weken later ontvangt hij de rekening: 245 euro. Ook al wordt het gedeeltelijk vergoed door zijn zorgverzekeraar; op deze kosten had hij niet gerekend. Ook Liesbeth van Malsen is in verwarring. Zij ontvangt na 6 uur fysio- en ergotherapie een rekening van 3322 euro. Voor datzelfde bedrag kan een patiënt deze zorg 67 uur lang krijgen.
Kloppen de declaraties van zorgverleners wel? Veel zorgconsumenten kunnen hun zorgrekeningen niet controleren omdat die onbegrijpelijk zijn. De afspraken tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen zijn ingewikkeld. Daardoor krijgen patiënten soms ondoorgrondelijke nota’s op hun bordje. Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland vindt dat het transparanter en vooral eenvoudiger moet. Samen met zorgeconoom Wim Groot bespreekt zij in de televisie-uitzending van Meldpunt van 21 februari hoe dit zou kunnen.
In deze uitzending is ook aandacht voor werknemers die arbeidsongeschikt zijn en daardoor onterecht hun voorwaardelijk pensioen mislopen. Deze vorm van extra pensioen is voor mensen die wel betaalden voor de VUT, maar hiervan na afschaffing, geen gebruik konden maken. MAX Ombudsman Rogier de Haan komt op voor Gerard Gerritsen die hierdoor jaarlijks 2200 euro misloopt die hij en zijn vrouw heel hard nodig hebben.