Met een stortvloed van sms’jes proberen hackers bij uw bankgegevens te komen. Deze sms’jes komen zogenaamd van de Rabobank, Belastingsdienst, ING, Netflix of Triodos Bank. En Jan Manché staat uren in de wacht als hij naar een 0900-nummer belt. Hij wordt niet vrolijk van zijn telefoonrekening.
‘Binnenkort verloopt uw betaalpas. Vraag uw nieuwe pas aan via deze beveiligde link’, staat er. ‘Niet op klikken’, zegt ethisch hacker Sanne Maasakkers, die uitlegt hoe makkelijk hackers deze berichten kunnen versturen.
Zo simpel als het werkt, zo groot kunnen de gevolgen zijn. Isha Schoots krijgt tijdens zijn fietstocht naar China een vals sms’je van Triodos Bank. Hij denkt dat het bericht van zijn bank is, drukt op de link en logt in op de site, die lijkt op die van Triodos. Enkele minuten later is al zijn geld van zijn rekening verdwenen: ruim 8500 euro. Fred Ootes, teamleider Cybercrime van de politie en Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland reageren op deze explosie van ‘smishing’ (phishing via sms-jes). Ze geven tips om schade te voorkomen.
Verder in Meldpunt: hoe een oud klantenservicenummer voor kosten kan zorgen. Jan Manché vindt in zijn bankmap het 0900-nummer van ING en belt het. ‘Al onze medewerkers zijn in gesprek, zegt een stem. ‘Een ogenblik geduld alstublieft’. Hij probeert twee dagen meerdere keren te bellen. In totaal staat hij bijna een uur in de wacht, maar krijgt nooit iemand aan de lijn. Aan het einde van de maand volgt een rekening van 49 euro. Max Ombudsman Jeanine Janssen zoekt de zaak uit. Krijgt meneer Manché zijn geld terug?