Vanwege de vele klachten over MijnOverheid.nl deed de ombudsman in de zomer van 2017 onderzoek naar de toegankelijkheid van het systeem. In de uitzending presenteert hij aanbevelingen om de communicatie tussen overheid en haar burgers te verbeteren.
6,6 miljoen Nederlanders hebben hun berichtenbox MijnOverheid.nl geactiveerd. Gevolg is dat zij facturen en brieven van overheidsinstanties als SVB, RDW, UWV, CBR, de gemeente of de Belastingdienst alleen maar via de computer ontvangen. Veel Nederlanders zien deze mails over het hoofd of weten niet hoe ze deze digitale correspondentie moeten inzien. Ze betalen niet of te laat en krijgen te maken met boetes.
De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, opende in februari 2017 samen met MAX een meldpunt en onderzocht de binnengekomen klachten. Die gaan vooral over de ontoegankelijkheid van de site, het missen van allerlei berichten en de hoge boetes voor het niet tijdig betalen van de gemiste rekeningen.
In het rapport ‘Hoezo MIJNOverheid?’ doet de Nationale ombudsman aanbevelingen aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) om MijnOverheid.nl toegankelijker te maken en beter te communiceren met burgers die de digitalisering niet kunnen bijbenen.